Friday, May 29, 2009

Jawapan Kepada Komentar 2

Syukran

Menarik sungguh komentar ini. Aku teruja untuk beri pandangan sebab persoalan ini gak yang Aku tanya dulu. Jenuh gak nak cari jawapan-jawapan. Bukan mudah untuk ke sana dan ke sini sebab masing-masing pandang satu macam aje.

Jawapan Aku dalam [ ]:

Anonymous said...
NO. 14 - NAK TANYA LANJUT, SAH KE PERISYTIHARAN MMT YG EN MARWI DITETAPKAN SBG GU SEDANGKAN DIA TAK DAPAT MANDAT GURU DRPD GURU SEDIA ADA MELALUI IJAZAH 4 BIJI MATA SEPERTI YG ABG AMRUDIN SEBUT DLM CD MENEGAK KEBENARAN?

[Ya Aku ada lihat CD ini dan ada Aku tanyakan pd tenaga pengajar Aku. Manalah aku berani nak tanya dengan para pendukung yang berusia lebih daripada bapak Aku. Aku diberitahu begini.

Semasa Al-Marhum Ustaz Hanafi dengan Tok Ya dulu, adakah ijazah empat biji mata untuk jadi guru utama SC? Puak keluarga ada beritahu Aku semasa itu Al-Marhum Ustaz dan Tok Ya ada buat janji. Apakah janji itu? Janjinya adalah Al-Marhum Ustaz Hanafi tidak boleh ambil anak murid Tok Ya dan sebaliknya.

Bolehkah kita rumuskan pada ketika itu, SC ada dua guru???

Pada Aku ia jelas. Ada dua guru. Persoalan yang kata mesti ada satu guru sahaja boleh dipersoalkan.

Aku juga bertanya, apakah ada ijazah empat biji mata antara keduanya sebagai guru utama SC? Jawapannya tiada.

Berikutnya; semasa Al-Marhum Ustaz Hanafi meninggal dunia, apakah beliau menamakan penggantinya? Jawapannya juga tiada.

Tok Ak dilantik oleh siapa? Untuk menjadi guru utama SC, adakah Tok Ak mengatakan ada ijazah empat biji mata antara beliau dengan Al-Marhum Ustaz Hanafi? Jawapannya juga tiada.

Jadi siapa yang melantik beliau sebagai GU? Jawapannya adalah majlis pendukung SC.

Bila berlaku krisis yang melibatkan Tok Ak, siapa lantik guru Aku sebagai guru utama? Jawapannya adalah majlis pendukung juga. Majlis pendukung inilah yang dinamakan sebagai MMT.

Ikut info Aku, sebenarnya ada majlis angkat sumpah jawatan guru utama sejak Tok Ak dulu.

Bezanya antara Tok Ak dan guru Aku adalah adanya surat akuan sumpah jawatan guru utama SC.

Di dokumen inilah adanya tandatangan guru Aku yang perlu patuh kepada peraturan-peraturan tertentu sebab untuk menjaga kewibawaan sebagai guru utama untuk memimpin persilatan SC.

Berkaitan dengan apa yang dinyatakan oleh Pak Cik Amruddin dalam CD Menegak Kebenaran itu mengenai ijazah empat biji mata, Aku tidak pasti dari sumber mana beliau dapat.

Namun Aku boleh agak sebab Aku juga ada tengok video Tok Ak itu. Ada tenaga pengajar Aku beritahu cerita pasal ijazah empat biji mata ini datangnya dari mulut Tok Ak sendiri. Ada kemungkinan Pak Cik Amruddin gunakan sumber ini.

Pada Aku, Pak Cik Amruddin tersilap gunakan sumber itu.

Jika benar ijazah empat biji mata itu penting, mengapa Tok Ak masih lagi jadi guru utama SCM. Sudah banyak tahun pun. Apa "power" guru Aku tidak sekuat "power" Tok Ak?

Aku berpendapat perlantikan guru utama oleh MMT adalah baik dan teratur. Lantik Sultan pun ada majlis. Lantik Agung pun gitu.]

SAYA BOLEH IKUT MANA2 GURU TAPI SAYA PEGANG PRINSIP, GU YG ADA MANDAT SAJA BERHAK TERAJU PERSILATAN 'SILAT CEKAK'.

[Ya. En Marwi ada mandat sah.]

SOALAN KEDUA : KITA BERSENGKETA PADA ASAL FITNAH CABUL GU.

[Maaf, ia bukan satu fitnah. Guru Aku yang mengaku bukan orang lain. Kalau dia tidak masuk dan cabul/khalwat, kita semua tidak jadi begini.]

SEPATUTNYA, KITA FOKUS PERBICARAAN FITNAH TU SAJA. JGN SUKA HUKUM ORANG TANPA MEMBERI KEADILAN.

[Aku telah jawab diatas. MMK telah cuba selesaikan secara dalaman. Mandat diberikan pada jawatankuasa siasatan dan jawatankuasa penghakiman. Mereka telah buat keputusan dan hukuman yang sepatutnya diterima semua pihak. Tapi malang puak guru Aku tidak boleh terima. Dikatakan tiada natural justice dll. Aku sudah ulas dalam posting terdahulu.]

SEPATUTNYA KITA SEMUA BERTENANG DAN MUHASABAH DIRI SEMENTARA MAHKAMAH PUTUSKAN KES TERSEBUT.

[Aku sudah terangkan. Kes mahkamah ini kes individu. Tiada kaitan dengan PSSCUHM.]

KALAU DAH ADA KEPUTUSAN, PIHAK YG MEMENANGI KES MESTI BAGI 2 HARTA PERSATUAN KRN ITU USAha bersama. anggaplah itu harta sepencarian & lepas tu bergerak ikut haluan yg diyakini masing2.yg kalah guna lah dana itu utk mulakan persatuan baru.

[Satu cadangan yang baik tetapi sukar untuk dilaksanakan sebab kita persatuan silat. Rumit sekali. Contohnya semasa pecah dulu dengan PSSCM.]

Tapi aku tetap ikut persatuan yg mempunyai guru utama yg ada mandat sah walau dia ditohmah dan dihina. berburu ke padang sasar,dapat rusa berbelang kaki,berguru KEPALANG AJAR,bagai BUNGA KEMBANG TAK JADI.

[Kamu ada hak untuk ikut siapa yang kamu suka]

*sama-sama berpesan dengan kebenaran.

4 comments:

  1. Benar kita yakin tidak akan timbul banyak persoalan. Berdiri teguh dan tetap pendirian, itulah pegangan.

    ReplyDelete
  2. Syukran

    Aku setuju. Kita cari kebenaran. Kita tegak kebenaran. Yang benar tetap benar. Yang benar pasti mendapat pertolongan dan perlindungan Allah.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  3. Setuju dgn En Gugat.. b'pegang lah kpd kebenaran walau sepahit mana pun...

    ReplyDelete
  4. Syukran

    Ada pendapat menyatakan di akhir zaman, menegakkan kebenaran adalah seperti menggengam bara api.

    Waulahu'alam

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete