Monday, May 4, 2009

Rampasan Kuasa Dalam Silat Cekak Hanafi Tidak Sah

Sejak kes cabul guru Aku berlaku pada bulan Mac 2006, bermulalah satu krisis dalaman yang melibatkan keluarga Al Marhum Ustaz Hanafi dengan pentadbir PSSCUHM.

Kes cabul adalah satu kes jenayah yang sangat memalukan semua yang terlibat dengan Silat Cekak Hanafi. Semuanya terkesan. Aku pun rasa bahangnya sebab aku ahli Silat Cekak Hanafi dan dia guru Aku.

Jurulatih-jurulatih juga bercakap-cakap. Masing-masing ada stand sendiri. Ada yang ikut guru Aku dan ada yang tidak.

Pentadbir-pentadbir juga senyap. Mungkin mereka ada cara tersendiri sebab kes cabul ini satu kes yang sangat memalukan.

Kawan-kawan Aku di merata negeri juga terkesan.

Guru Aku cabul anak dara sahabat karibnya?

Betulkah? Betulkah?

Biar betul.

Aku ambil keputusan berdiam diri sehinggalah baru-baru ini berlakunya "rampasan kuasa" apabila Puak Keluarga (PK) bertindak "merampas kuasa" PSSCUHM pada 28 mac 2009.

Biar betul.

Para pentadbir PSSCUHM telah pun ambil tindakan dengan membubar sepuluh cawangan PSSCUHM yang ingkar perintah MMK 2006-2009 yang masih sah berkuasa sehingga satu mesyuarat agung perwakilan yang perlu diadakan setiap tahun selewat-lewatnya pada bulan Jun (yakni 30 Jun).

Ini bermakna PSSCUHM pasti mengadakan satu mesyuarat agung perwakilan selewat-lewatnya pada 30 Jun 2009 kerana tamat tempoh kuasa.

Yang pasti mesyuarat agung perwakilan ini tidak boleh dihadiri sepuluh cawangan yang dibubarkan itu.

Mengikut perlembagaan PSSCUHM, semua ahli PSSCUHM di cawangan-cawangan akan hilang kelayakan sebagai ahli jika cawangannya dibubarkan.

Begitu juga dengan ahli seumur hidup. Mereka yang dipecat kerana mengingkari arahan MMK juga hilang kelayakan sebagai ahli dan tidak boleh menghadiri mesyuarat agung perwakilan.

Isunya sekarang apakah "rampasan kuasa" yang dilakukan oleh PK itu sah?

Mengikut pandangan aku, tindakan "rampasan kuasa" ini tidak sah.

Sila lihat posting-posting Aku yang terdahulu.

Kesimpulanya, "rampasan kuasa" oleh PK pada 28 Mac 2009 adalah tidak sah mengikut peruntukan-peruntukan perlembagaan PSSCUHM.

Ahli-ahli Silat Cekak Hanafi perlulah baca perlembagaan PSSCUHM ini.

Kata ahli kan.....

No comments:

Post a Comment