Friday, July 17, 2009

Antara Gugat Dan Abumie

Syukran

Salam...

4) katakan la mahkamah putuskan bhw Abg mat x bersalah, jadi tidakkah tuan gugat meragui keputusan yg dibuat oleh PP?

[Bila ade keputusan nnt aku jwb. Klu aku xperlu buat jk-jk ni, terus lapor kpd polis mase tu. Sume setuju ke cara aku ni?]

bukankah ada kontradiksi di situ? mcmana 2 pihak berlainan yg mengadili kes ini, tapi terdpt dua keputusan yg berbeza?

[Mungkin ada kontradiksi sbb dlm mahkamah pun ade gitu. Magistret kate lain, yg tinggi kate mungkin lain.]

jadi saya tanya tuan sekali lagi, kalau la mahkamah putuskan bhw Abg Mat x bersalah, apekah tidak timbul keraguan atau tanda tanya akan ketelusan jk siasatan & penghakiman PP?

[Pada aku, aku xperlu ler nak rujuk pd jk-jk atau mahkamah ni sbb pada aku guru aku tetap salah. Dia masuk ruma tu dah salah. Kamu setuju ke ckp aku ni?]

saya tak silap pun? saya tak pernah kata pun Abg Mat x bersetuju dgn penubuhan jk-jk tersebut

[OK]
walaupun keputusan telah dibuat oleh PP, tapi adekah kita sebagai ahli x boleh mempertikaikannya? especially jika mahkamah putuskan bhw Abg Mat tidak bersalah?

[Seperti aku ckp, sume ni xrelevan sbb pada aku guru aku salah. Die sendiri mengaku sume ni.]

kalau kamu kata jk-jk tersebut telus, apa kata PP benarkan satu jk khas utk menilai kembali siasatan2 yg telah jk-jk tersebut buat? amacam, ade berani ka?

[Dari sumber-sumber yg aku tengok, ia jelas dan nyata. Aku dengar dan tengok ape yg guru aku ckp. Yg lain aku tolak. Ikut ni pun, guru aku salah.]

saya x kata pun Tok Ya x berjasa...yg saya maksudkan dgn pertanyaan saya itu ialah: kenapa ada yg jadik Pemegang Amanah...awat tak semuanya jadik guru?

[Aku xsetuju ngan pendpt kamu sbb bila Al-Marhum dah selesai belajar silat, kedua-dua pihak berjanji xleh ambik anak murid masing-masing. Jd pd aku Tok Ya adalah guru silat dan juga pemegang amanah Tok Rashid kpdnye. Aku jelas hal ni.]

biar saya jelaskan sikit utk tuan..maksud wasiat Panglima Tok Rashid adalah supaya Tok Ya memulangkan silat itu kpd yg berhak, apabila yg berhak itu muncul & menuntut silat itu! itu la maksud pesan Panglima Tok Rashid tu! MEMULANGKAN SILAT INI KPD YANG BERHAK!
[Ya aku jelas, janji antara Tok Rashid dan Tok Ya terlaksana.]

itu psl la almarhum Ustaz Hanafi buat rangkap pantun yg saya postkan sblm ni! dah nama pantun tu pun Pantun Silat Cekak, jadik bila disebut psl guru dlm pantun tu, sudah tentu la ianya berkisar ttg guru silat cekak! segala-galanya dlm pantun tu berkisar hal silat cekak, tapi takkan la bila mai tang guru, dia pi crita psl guru tusyen pulak kot?? haiyaa...

[Aku xsetuju pendpt kamu. Ia citer tentang ciri-ciri seorang guru yg benar. Kamu pi belajar lg. Aku jelas. Kamu yg kabur.]

lagi satu soalan utk tuan: semasa Almarhum Ustaz Hanafi jadi GUSC, ada ke sape2 yg 'lantik' beliau jadik GU? sudah wujudkah MMT pada ketika itu yg berkuasa melantik beliau menjadi GU?

[Pada aku ini satu soalan paling bodoh yg aku pernah dengar dari kamu. Yg lantik Al-Marhum Ustaz Hanafi jd guru SC adalah Tok Ya ler. Takkan ni pun kamu xtau.]

boleh lanjut lagikkk...agak2 tuan la kan, zaman2 Panglima Ismail dan Panglima Tok Rashid dulu pun, ade ke satu majlis seperti MMT yg berkuasa utk melantik depa utk jadik guru silat cekak?!?!?

[Ni persoalan lg bodoh daripada di atas.]

KALAU LA ADA pun kan, takkan la Panglima Tok Rashid wasiat kt Tok Ya supaya dipulangkan silat ni kpd anak cucunya dari Kedah?? baik dia pesan kt Tok Ya supaya ikut keputusan 'majlis mesyuarat' tu aje!! heh heh heh...

[Kamu pamerkan kebodohan kamu tahap tinggi.]

6) saya pun x pasti sape yg x tunai janji dlm hal ni...ade yg kata PP yg pi kecoh dulu, ade yg kata PK...

[Kamu jgn bohong ngan aku. guru aku yg pi sana dan sini mintak simpati anak-anak murid. Std ape guru aku ni.]

so snang crite gini la, katakan la Abg Mat yg x tunai janji & pi merata M'sia buat roadshow...so, kenape PP x counter/bertindakbalas kpd tindakan PK? pi la buat roadshow gak, lawan la balik! apesal x buat? kalau berada di pihak yg benar, apa yg perlu ditakuti?! kata ada bukti video, haa, bawak la sekali!! hgpa takut apa?! pedulik la YDP ka, MMN ka, yg penting ahli kena tahu..hgpa kata YDP/MMN x bagi info kt ahli, so hgpa kena la ambik inisiatif sendiri utk bagi sendiri info tu kt para ahli!! ish ish ish...-Abumie-July 17, 2009 1:04 AM

[Yg aku lihat MMK 2006-2009 bijaksana dan berhati-hati dlm menjalankan tugas. Bukan sume ahli SC boleh diperbodohkan oleh PK]

*sama-sama berpesan dengan kebenaran.

5 comments:

  1. Gugat...
    jawapan kau bagi dalam blog ni banyak menyusahkan SU agung untuk menjawab pada pihak IPT... banyak kes, pihak sana guna kandungan blog kau untuk tunjuk pada IPT... kalau boleh fikir dulu masak2 sebelum jawab...

    ReplyDelete
  2. memang kamu orng suka bercakap gunakan kepala lutut,bukan guna kan otak yg allah bagi..cakap sedap hati jer..bukan kah mengaibkan seseorng tu dosa,lagi2 lah bercakap perkara yg tak telus,kalau ada pun buktikanlah di mana silapnya,selama ni mad Radzi ada x mengajar kamu benda2 yg x betul.kalu ada dan kau masih ikut sebelum peristiwa cabul,kaulah paling bodoh sebab x blah awal2.

    ReplyDelete
  3. Salam..

    wah, terharu la, siap bukak topik baru! tenkiu!

    4) saya simpulkan (conclude) je la ye part yg ni...tuan dah tengok video tu, so tuan berhak dgn decision tuan...tapi saya dan kebykan rakan2 masih lagi menunggu utk menonton video ni, jadi kamu kena la hormati pendirian kami...sbb kami tak boleh la nk ambil kata2 kamu secara bulat2! kami kena la tgk jugak dgn mata kepala kami sndiri, ok? so saya faham&hormat pendirian tuan, dan tuan kena la buat yg sama kpd mereka2 yg belum tonton video tu...

    utk soalan2 yg tuan kata bodoh tu, tuan x paham ke yg saya berkias2 kepada tuan? ok la, mungkin silap saya krn tak pandai nk susun ayat...gini la, direct to the point bak kata PPSMI:

    yg saya maksudkan adelah, dlm silat cekak ni, apabila dilihat dlm salasilah perguruan, tuan nmpak tak mcmana guru-guru tersebut dilantik? nampak tak flow dia? guru2 tersebut dilantik di dlm mesyuarat beramai2 ke, atau antara 2 org sahaja (guru lama & guru baru)?

    utk kes Pak Ak pulak, meh kita kaji sket..

    kita ambil dulu kisah antara Panglima Tok Rashid dan juga Tok Ya Said.. Tok Rashid pesan: Tok Ya adalah pemegang amanah, dan kelak bila ada yg berhak mai tuntut, hendaklah dikembalikan...betul?

    berbalik kpd Pak Ak..menurut beliau, arwah Ustaz berpesan kpdnya utk menjaga silat ini (sebagai pemegang amanah) sehinggalah yg berhak tu cukup umur...betul?

    nmpak tak persamaannya? dlm kedua-dua kes, amanat itu hanyalah dlm bentuk lisan/pesanan, dan kedua2 org itu juga pula adalah pemegang amanah! boleh dikatakan special case!

    dalam kes Tok Rashid, beliau mungkin x dpt mencari pewaris yg layak & berhak mewarisi silat ini pada ketika itu (kan ade wabak taun masa tu)..maka berpesanlah beliau kpd yg memegang amanah, utk memberikan semula kpd yg berhak, tatkala pewaris itu muncul kelak...

    agak sama juga dgn kes arwah Ustaz, bezanya cuma beliau bukannya tidak dpt mencari pewaris yg layak & berhak, cuma pada ketika itu orang itu masih belum cukup umur! maka berpesanlah beliau kpd Pak Ak, pegang dulu silat ni sehingga yg berhak tu cukup umur..setelah itu, pulangkanlah ianya kembali!

    dlm kes Joe Marwi, sape pula guru beliau yg mewariskan silat ini kpdnya?

    jadi, sekali lagi soalan saya: kalau ikut salasilah perguruan, ada tak antara guru-guru, mahupun para pemegang amanah silat cekak yg terdahulu, dilantik oleh ahli2 majlis mesyuarat?

    ya, betul maksud pantun itu sepertimana yg tuan katakan..saya tau tu, tapi yg saya tanya kat tuan adalah: kenapa arwah ustaz selitkan rangkap itu ke dlm Pantun Silat Cekak? secara amnya, ya, itu ciri2 sebenar guru...tapi jgn lupa, secara KHUSUSNYA beliau merujuk kepada guru silat cekak! kalau tak, buat ape nk selitkan rangkap tu? bukankah rangkap2 yg lain dlm pantun tu semua berkisar tentang silat cekak? awat bila tang guru je, bukan berkisar ttg guru silat cekak plak? sekali lagi saya tekankan, namanya pun PANTUN SILAT CEKAK!!

    tuan kata saya pamerkan kebodohan saya tahap tinggi? saya x pernah merendah2kan diri tuan sampai sebegitu sekali...kita manusia, semua sama aje, tuan kena ingat tu.. ilmu & pengetahuan yg ada pada kita ni semua hak Allah SWT.. kalau seseorg itu pandai, itu disbbkan oleh rezekiNya! kalau ilmu seseorg tu agak kureng drp yg lain pun, itu ketentuanNya! jadi x perlu la tuan nk memperlekehkan seseorg manusia yg lain sampai sebegitu sekali! tuan pun adalah hambaNya juga!

    6) saya x bohong pun? dah mmg betul saya x tau cerita tu, kan saya dah habaq dah? kamu baca balik betul2..

    saya pun xde nafikan pun yg PK ada buat roadshow, betul tak? baca balik ayat2 saya tu betul2...yg saya pertikaikan adalah: kenapa PP tidak counter tindakan PK tu? buat la roadshow jugak! bawa sekali video bukti tu! kalau PP berada dlm kebenaran, dan mereka buat spt yg saya sebut tadi, saya rasa mmg ramai yg akan menyebelahi PP! tapi masalahnya, PP tak buat pun sebegitu?

    KENAPA?

    -Abumie-

    ReplyDelete
  4. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ]

    Anonymous said...
    Gugat...
    jawapan kau bagi dalam blog ni banyak menyusahkan SU agung untuk menjawab pada pihak IPT... banyak kes, pihak sana guna kandungan blog kau untuk tunjuk pada IPT... kalau boleh fikir dulu masak2 sebelum jawab...

    July 17, 2009 5:21 AM

    [Maaf. Aku kurang paham. Jelaskan skt. Sape ler aku hingga susahkan sesape. Ini pandangan aku xsemestinye betul. Klu aku silap tlg betulkan.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  5. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ]

    Anonymous said...
    memang kamu orng suka bercakap gunakan kepala lutut,bukan guna kan otak yg allah bagi..cakap sedap hati jer..bukan kah mengaibkan seseorng tu dosa,lagi2 lah bercakap perkara yg tak telus,kalau ada pun buktikanlah di mana silapnya,selama ni mad Radzi ada x mengajar kamu benda2 yg x betul.kalu ada dan kau masih ikut sebelum peristiwa cabul,kaulah paling bodoh sebab x blah awal2.

    July 17, 2009 9:06 AM

    [Klu aku pakai kepala lutut, aku xpasti apa kepala yg guru aku pakai semase die buat bende tu. Kamu jwb ler sendiri. Setau aku aku telah berikan info setakat mane yg aku tau. Jika xde bukti naper jk-jk kate guru aku salah? Jika xkuat kes naper polis heret guru aku ke mahkamah? Aku bukan nak buke aib sesape.Guru aku sendiri yg citer sana sini.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete