Sunday, July 5, 2009

Jawapan kpd komentar - 6 Jul 2009

Setelah aku rungkai kes cabul guru aku dlm posting terdahulu, aku ada kata aku akan komen komentar-komentar yg lain.

Isu pokok, aku telah jelaskan.

Adalah benar dan tepat bahwa sekiranya guru aku xbuat keje tu, SCH tidak berpecah-belah sehingga hari ini. Aku dapati tiada yg menyangkal dakwaan aku tu. Sume terima agaknya.

Pastu, aku nak jawap komentar-komentar dulu yg aku minta tangguh utk jawab.

Masanya telah sampai utk aku jwb.

Ingat ini pandangan aku. Xsemesti betul.

Aku nak jwb komentar ni.

Anonymous said...
kalu aku nak jadi guru silat cekak pu boleh tapi sah ke tak kalu tanpa mandat....kalu aku nak raja pun boleh tapi sah ke tak tanpa mandat?Ingat mandat Silat Cekak lain tapi lain...Sebenar guru ada Hakikat, Dikuat pula amalan Syariat, Ditambah pula Ilmu Maarifat, Berpakaian pula dengan isyarat.
June 3, 2009 9:32 AM

Ikut citernye gini.

Sape ingat pihak yg melantik Tok Ya sebagai guru silat.
Sape?
Bukankah kuasa yg melantik ni makna memberi mandat kpd Tok Ya sebagai guru silat?
Bolehkah kita ambil ni sebagai contoh sah ttg hal mandat ni?

Selepas Al-Marhum belajar SC dpd Tok Ya bukankah Al-Marhum Ustaz Hanafi dpt mandat dpd Tok Ya? Pada ketika tu, ada dua guru sbb janjinya semasa tu masing-masing xleh ambil anak murid masing-masing. Mandat diberikan oleh Tok Ya kpd Al-Marhum Ustaz Hanafi.

Setuju?

Ingat Al-Marhum Ustaz Hanafi xdpt daripada keturunan beliau. SC bukan silat pusaka keluarga Al-Marhum Ustaz Hanafi.
Jika benar, mana bukti dan keterangannye?

Ikut citernye.

Antara Al-Marhum Ustaz Hanafi ngan Tok Ak, xde bukti yg sah ttg hal mandat ni. Jika benar ada bukti, xler PSSCM terkapai-kapai selepas Al-Marhum Ustaz Hanafi meninggal dunia.

Sebenarnye Al-Marhum Ustaz Hanafi tidak menamakan penggantinya.

Xde keterangan yg mengatakan Al-Marhum Ustaz Hanafi memberikan mandat kpd Tok Ak.

Jika benar ada, boleh ler kemukakan bukti atau saksi.

Ikut citernye xgitu. Al-Marhum Ustaz Hanafi xberikan wasiat kpd sesiapa pun utk jd guru utama.

Sebenarnya yg memberikan mandat kpd Tok Ak sebagai guru utama SC adalah PP. Sila rujuk camne Tok Ya dilantik sebagai guru silat. Siape yg beri mandat?

Bila Tok Ak melakukan kesalahan rosak akidah (Jakim yang kata), PP tarik balik mandat Tok Ak sebagai guru utama dan melantik guru aku sebagai guru utama.

Namun sebahagian ahli-ahli yg taksub ngannya xleh terima keputusan ni. Maka PSSCM melantik Tok Ak sebagai guru utama CM. Jika mana-mana pihak nak tahu, inilah guru persatuan.

Aku nak tanya, di zaman Al-Marhum Ustaz Hanafi dulu, PSSCM yg lantik Al-Marhum Ustaz Hanafi jd guru utama ke?

Dengar-dengar kate, Tok Ak sakit.

Dengar-dengar kate dah ade yg dilantik sebagai pemangku guru utama CM.

Sape yg lantik org ni? PSSCM yg lantik ler kut. Ini contoh guru persatuan yg diamalkan oleh PSSCM skrg. Ia bermula akibat gulungan yg xberpuas hati ngan PP.

Aku hrp ada penjelasan pihak CM. Aku hrp ade lak kata ade ijazah empat biji mata antara Tok Ak ngan pemangku guru ni.

Bila ia berlaku, aku pun nak tahu. Ada saksi, aku pun nak tau. Dulu dikatakan Tok Ak dah serah pada guru aku.

Yg ni aku xtau ler, apa yg diserahkan.

Bagi SC yg benar, pihak yg berikan mandat kpd guru utama adalah PP yg kini dikenali sebagai MMT.

MMT yg telah melantik guru aku sebagai guru utama dan MMT lah yg menarik mandat itu sebab kes cabulnya.

Pastu En Marwi dilantik oleh MMT sebagai guru utama yg sah hingga sekarang.

Dan aku dah citerpun ttg hal ni.

*sama-sama berpesan dengan kebenaran.

6 comments:

  1. teliti semula kenyataan tu. MMT tak lantik GU SC tetapi sekadar isytiharkan saja dlm MMK.yg lantik GU SC adalah GUSC sedia ada. sapa kata ustaz tak namakan penggantinya. di byk cwgn, dia ada cerita bhawa ramai2 anak murid dia, dia tak nampak org lain yg boleh ganti dia melainkan che mad ( rujuk kenyataan pak ak dan cg rauhi.) kalu kenyataan 2 contoh ni tak betul, menmgapa puak PP membatu sejak dulu?lagi satu, masa istilah 'Pemegang Amanah' diguna pakai utk bezakan GU yg hak dgn org. yg dipertanggungjawabkan sementara memangku tugas GUSC, mengapa istilah ini tak dipertikaikan kesahihannya. Bukan sekali istilah ni diguna, malah diguna masa Pak Ya dan Pak Ak.Dlm kes ni, sekurang2nya Pak Ak pernah pegang Amanah secara sah sblm berlaku krisis. Tapi Joe Marwi?Siapa MMT nak lantik GUSC?Dlm kajian kau 3 tahun ada kau Rujuk Dokumen Rasmi persatuan pasai isu GUSC ni.Cd, Buku, & tambahan cerita lisan tak rasmi OTAI.Masa mula2 pecah hari tu, salah seorg murid setia 3 Am bagi tau aku, kalau che mad dtg ijazah, kita tunggu majlis tu selesai je penuntut ijazah dgn dia, lps tu jgn kita kisahkan che mad. katanya, walaupun kita tolak dia, hanya dia yg boleh ijazah ahli baru. nak atau tak, kita hanya dia ijazah ahli baru je.Soalan aku, kenapa skrg tak jadi gitu? sampai ke sudah aku call org ni dia tak leh jwb. last2, dia tukar no. phone dan tak contact aku langsung. Boleh Komen?

    ReplyDelete
  2. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ]

    Anonymous said...
    teliti semula kenyataan tu.
    [Seperti yg aku kata, bukan sume aku tau. Termasuk kamu pun xleh kate kamu tau sume. Betul? Sbb tu kita rujuk kpd yg tau. Ramai ahli yg tau sikit-sikit. Aku xmau citer ape yg tenaga pengajar aku ckp. Tu aku dengar sendiri tau.]

    MMT tak lantik GU SC tetapi sekadar isytiharkan saja dlm MMK.
    [Aku dah beri hujah ttg hal ni. Klu kamu xsetuju tu hak kamu. Hormat ler pendpt aku. Baca betul-betul hujah aku. Aku lihat kamu dengar ckp tp faham lain.]

    yg lantik GU SC adalah GUSC sedia ada. sapa kata ustaz tak namakan penggantinya. di byk cwgn, dia ada cerita bhawa ramai2 anak murid dia, dia tak nampak org lain yg boleh ganti dia melainkan che mad ( rujuk kenyataan pak ak dan cg rauhi.)

    [Pd aku perkara pokoknye apa bukti dan keterangan yg nyatakan Tok Ak ada terima mandat dpd Al-Marhum Ustaz Hanafi utk jd guru utama? Setahu aku tiada. Siapa ckp? Tok Ak ckp. Ttg citer-citer ni byk tp xleh pakai. Maaf.]

    kalu kenyataan 2 contoh ni tak betul, menmgapa puak PP membatu sejak dulu?

    [Kan aku dah kate. Ikut citernye, mereka tunggu 40 hari selepas Al-Marhum Ustaz Hanafi meninggal dunia. Pastu semua pihak dipanggil (PP) dan mereka setuju lantik Tok Ak. Tok Ak buat ler keje sehingga ler kes salah akidah tu.]

    lagi satu, masa istilah 'Pemegang Amanah' diguna pakai utk bezakan GU yg hak dgn org. yg dipertanggungjawabkan sementara memangku tugas GUSC, mengapa istilah ini tak dipertikaikan kesahihannya. Bukan sekali istilah ni diguna, malah diguna masa Pak Ya dan Pak Ak.
    [Ikut citer nye istilah pemegang amanah ni Al-Marhum Ustaz Hanafi yg gunakan kerana Tok Ya kata dia pemegang amanah panglima Tok Rashid. Tu aje. Ttg Tok Ak xtimbul lak.]

    Dlm kes ni, sekurang2nya Pak Ak pernah pegang Amanah secara sah sblm berlaku krisis. [Pada aku, Tok Ak sah guru utama sebelum krisis salah akidah tu.]

    Tapi Joe Marwi?Siapa MMT nak lantik GUSC?Dlm kajian kau 3 tahun ada kau Rujuk Dokumen Rasmi persatuan pasai isu GUSC ni.Cd, Buku, & tambahan cerita lisan tak rasmi OTAI.
    [Aku tak ngaku aku tau sume. Juga kamu. Hal-hal ni telah diberikan kpd PP. Aku dah tulis dan aku jelas. Klu kamu xsetuju xape. Setau aku perlantikan En Marwi adalah sah.]

    Masa mula2 pecah hari tu, salah seorg murid setia 3 Am bagi tau aku,
    [Kamu guna istilah ni biar betul???? Murid setia??? Pi betulkan.]

    kalau che mad dtg ijazah, kita tunggu majlis tu selesai je penuntut ijazah dgn dia, lps tu jgn kita kisahkan che mad. katanya, walaupun kita tolak dia, hanya dia yg boleh ijazah ahli baru. nak atau tak, kita hanya dia ijazah ahli baru je.Soalan aku, kenapa skrg tak jadi gitu? sampai ke sudah aku call org ni dia tak leh jwb. last2, dia tukar no. phone dan tak contact aku langsung. Boleh Komen?

    July 5, 2009 9:11 PM

    [Kamu setuju ngan pendpt aku yg hal silat ni byk citer-citer dongeng yg dijaja sana dan sini. Dlm hal ni, tu masalah kamu. Aku xleh komen. Lu pikir sendiri ler..]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  3. kalu aku kena betulkan istilah ;'murid setia', kau juga kena betulkan ttg 'GUSC;' yg ada mandat ialah che mad.
    Kalu ko betulkan tang tu, aku sedia betulkan istilah yg aku guna pakai.tak gitu 3 aM?opSS, KALU 1 aM MARAH, BIAR AKU GUNA ISTILAH 2aM.

    ReplyDelete
  4. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ]

    Anonymous said...
    kalu aku kena betulkan istilah ;'murid setia', kau juga kena betulkan ttg 'GUSC;' yg ada mandat ialah che mad.
    Kalu ko betulkan tang tu, aku sedia betulkan istilah yg aku guna pakai.tak gitu 3 aM?opSS, KALU 1 aM MARAH, BIAR AKU GUNA ISTILAH 2aM.

    July 6, 2009 1:11 AM
    [Aku anggap ini satu gurauan sj.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  5. 3 am ni memang bangang, sebab dulu diorg yg ajar mcm mana hebatnya Guru Utama dan sekarang diorg nak ajar plak tentang mcm mana nak tentang Guru Utama seperti mana yang mereka lakukan masa tahun 1993. Bezanya masa 1993, abg mad memang dah dapat mandat balik dan ada rakaman. Tapi yg sekarang ni, 3 am yg bangang ni lantik Guru depa. bila tanya kt diorg 3 org ni sapa Guru kamu? Saya yakin dan pasti depa akan menjawab Ustaz Hanafi. Naper xjawab Marwi Latif? sebab depa pun tahu Marwi xde mandat.

    ReplyDelete
  6. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ]


    Anonymous said...
    3 am ni memang bangang, sebab dulu diorg yg ajar mcm mana hebatnya Guru Utama dan sekarang diorg nak ajar plak tentang mcm mana nak tentang Guru Utama seperti mana yang mereka lakukan masa tahun 1993. Bezanya masa 1993, abg mad memang dah dapat mandat balik dan ada rakaman. Tapi yg sekarang ni, 3 am yg bangang ni lantik Guru depa. bila tanya kt diorg 3 org ni sapa Guru kamu? Saya yakin dan pasti depa akan menjawab Ustaz Hanafi. Naper xjawab Marwi Latif? sebab depa pun tahu Marwi xde mandat.

    July 14, 2009 3:37 AM

    [Bagus tu. Kamu soal dan kamu jwb. Aku dah citer dah ttg hal mandat ni. xperlu aku ulas lg sbb pahaman kamu ngan aku xsame.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete