Wednesday, June 3, 2009

Jawapan Kepada Komentar 4

Anonymous said...
kalu aku nak jadi guru silat cekak pu boleh tapi sah ke tak kalu tanpa mandat....kalu aku nak raja pun boleh tapi sah ke tak tanpa mandat?Ingat mandat Silat Cekak lain tapi lain...Sebenar guru ada Hakikat, Dikuat pula amalan Syariat, Ditambah pula Ilmu Maarifat, Berpakaian pula dengan isyarat.
June 3, 2009 9:32 AM

Syukran

Jawapan aku dalam [ ]

kalu aku nak jadi guru silat cekak pu boleh tapi sah ke tak kalu tanpa mandat....

[Ya. Aku setuju mesti ada mandat. Persoalannya siapa atau pihak mana dalam SC yang beri mandat? Harap kamu jawab. Aku sendiri telah ada posting tentang hal ini, sila baca.]

kalu aku nak raja pun boleh tapi sah ke tak tanpa mandat?

[Ya. Setuju. Mesti ada pihak yang beri mandat ikut istana. Ada pihak yang beri mandat.]

Ingat mandat Silat Cekak lain tapi lain...

[Apa lainnya? Sila beritahu aku apa lainnya? Kalau aku tidak faham, kamu terangkan. Cuma aku nak tanya, semasa Al-Marhum Ustaz Hanafi ambil mandat daripada Tok Ya dulu, apa prosesnya?

Dan semasa Tok Ya jadi guru utama, apa prosesnya?

Dan semasa guru aku jadi guru utama, apa prosesnya?]

Sebenar guru ada Hakikat, Dikuat pula amalan Syariat, Ditambah pula Ilmu Maarifat, Berpakaian pula dengan isyarat.

[Kamu gunakan pantun cekak karangan Al-Marhum Ustaz Hanafi. Aku nak tanya apa maksud perkataan "guru" dalam pantun ini? Apakah ia bermaksud "guru silat cekak'? Jika ia bermaksud demikian, apakah Tok Ya, Ustaz Hanafi, Tok Ak' dan guru aku ada sifat-sifat ini? Tolong jawab dengan ikhlas. Aku nak tau.]

*sama-sama berpesan dengan kebenaran

19 comments:

  1. Apakah sesuatu yang diciptakan olehNya yang dianggap perkara besar?

    ReplyDelete
  2. Salam.

    Sibuk betul mereka ni tentang hal mandat.. Apa itu 'mandat'??

    Masih lagi menunggu komen dari PK tentang POKOK permasalahan ni..

    Ke arah INSAN sejati

    -Yg Ummi-

    ReplyDelete
  3. Syukran

    Apakah sesuatu yang diciptakan olehNya yang dianggap perkara besar?

    Maaf aku tak tahu. Tolong beri jawapan.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran

    ReplyDelete
  4. Syukran

    Ya. Aku masih tunggu jawapan daripada "rima" atau "amir". Tak kisah ler tu.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  5. Salam,

    Maksud "mandat" boleh di rujuk didalam kamus dewan...

    Ke arah INSAN sejati

    -Yg Ummi-

    ReplyDelete
  6. Pandangan aku..

    Mandat adalah kebenaran..
    Tapi setelah Ustaz Hanafi meninggal..
    Kebenaran ini bukan lagi pada Guru Utama, tetapi kepada MMT..
    Kalau semua x percaya, tanyalah ahli2 MMT.. Pasti anda akan dapat jawapannya..
    Jangan kita kaburkan mata kita dengan tipu daya..
    Apapun fikir fikirkanlah
    Dari : Anti Keliru 2009

    ReplyDelete
  7. Salam..
    Aku nak respon quote dari pantun silat cekak nie... (Komentar 4)
    "Sebenar guru ada Hakikat, Dikuat pula amalan Syariat, Ditambah pula Ilmu Maarifat, Berpakaian pula dengan isyarat."
    Kononnya komentar 4 rasa mantan @ guru dia tu, orang yang hebat segala segi.. Kamu kenal sejauh mana dengan guru kamu tu... Kalau setakat kenal kat majlis majlis, jangan cakap la...
    Apa maksud dikuat dengan amalan syariat..? Maknaya syariat tak tinggal.. Untuk pengetahuan Komentar 4, Mantan nie, bab sembahyang pun dah fail.. tak percaya.. tanya la orang orang rapat dengan mantan, pasti semua senyum.. Taktik dier tak sembahyang nie ramai dah tahu.. sampai naik menyampah...
    tapi masih lagi nak terima guru.. Ntah2 korang pun sama x sembahyang cukup 5 waktu sehari mcm guru korang jugak...
    Apapun fikir fikirkanlah..
    Daripada : Anti Keliru 2009

    ReplyDelete
  8. Syukran

    Aku masih lagi menunggu jawapan daripada PK atau rima dll.

    Ya. Ramai tau tapi buat-buat tak tau.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran

    ReplyDelete
  9. Syukran

    Pantun pasal guru tu mmg hebat. Aku tau gulungan yang jaja kononnya guru aku itu guru hebat. Dikatakan dulu, Tok Ak pun sama. Ntah ler.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  10. Kepada Golongan PK @ rima..

    Siapa yang berani jawab atau hujah dengan aku,
    Guru yang korang agungkan dan sanjungkan tu sembahyang pun x cukup 5 waktu sehari..
    Mantan suka tinggalkan solat atau x sembahyang..
    Aku cabar golongan PK @ Amir...
    Mari kita berhujah..

    Dari : Anti Keliru 2009

    ReplyDelete
  11. nak tanya, waktu mana ek mantan selalu tinggalkan solat?

    ReplyDelete
  12. Tak lah banyak...

    Subuh, Zohor, Asar, Maghrib dan Isya' sahaja..

    Cuba kita semua perhatikan, dia datang masa ijazah, mana ada nak solat, kononnya orang akan ingat dia sudah bersolat, padahal tidak...
    Contoh : Ijazah pukul 5.00 petang..

    bertolak sblm asar.. datang salam dan goncang tangan (ijazah ler tue).. lepas tu makan kat tempat ijazah.. dah pukul 6 lebih... bukan balik terus.. minum kat luar lagi.. balik kul 7 lebih... MAhgrib pun masuk..

    yang mengikut pun, ikut sahaja... Benda dah berlaku depan mata, tapi buat x tahu ajer... Guru berdosa x sembahyang, anak2 murid tumpang sekaki... TAKSUB guru la katakan..

    Dah la malas sembahyang, buatla cerita Solat Daimun pulak... Kononnya mantan nie boleh melakukan sebegitu.. Apa level dier nak sampai tahap tu... Syariat jangan tinggal walaupun mengetahui ilmu hakikat.

    Banyak benda yang PK tahu, tapi buat2 tak tahu...
    Apapun fikir fikirkanlah
    Dari : Anti Keliru 2009

    ReplyDelete
  13. ya semua orang boleh jadi guru...tapi sebenar guru?

    ijazah 4 biji mata yang hanya diketahui oleh guru semasa dan selepasnya...(ini prosesnya).

    sapa yang ada mandat la boleh bagi mandat...kalu aku ada mandat guru utama aku boleh bagi kat hang kalu hang nak.

    ReplyDelete
  14. Dah la malas sembahyang, buatla cerita Solat Daimun pulak... Kononnya mantan nie boleh melakukan sebegitu.. Apa level dier nak sampai tahap tu... Syariat jangan tinggal walaupun mengetahui ilmu hakikat.( ko pun apa level nak nilai betul @ tidak dia ada level tu @ tak?)

    Contoh : Ijazah pukul 5.00 petang..

    bertolak sblm asar.. datang salam dan goncang tangan (ijazah ler tue).. lepas tu makan kat tempat ijazah.. dah pukul 6 lebih... bukan balik terus.. minum kat luar lagi.. balik kul 7 lebih... MAhgrib pun masuk..

    yang mengikut pun, ikut sahaja... Benda dah berlaku depan mata, tapi buat x tahu ajer... Guru berdosa x sembahyang, anak2 murid tumpang sekaki... TAKSUB guru la katakan...(bab ni, aku nak ko gi bljar lg spt mana aku yg masih lg bljr. jgn buat tuduhan melulu kalau kita tak tahu dan tak pernah tanya dengan org yg betul2 tahu. ko pergi tanya mana2 Guru Agama yang mantap2 mcm Ustaz Harun Din ke, Ustaz Ismail Kamus ke @ sape2 jer? ko tanya sedalam2nya mcm mana yg dikatakan musafir, mcm mana yg dikatakan rukhsoh dlm solat dan byk la lagi...buat makluman aku dah pernah tanya kt pakcik aku, dia tu Pengarah slah sebuah jabatan agama Islam di Malaysia ni. yang salah pengikut2nya, tapi xbleh nak tuduh jugak sebab mana tahu dia qada' solat bila dia balik rumah. itu biarkan urusannya dgn Allah)


    Tak lah banyak...

    Subuh, Zohor, Asar, Maghrib dan Isya' sahaja...(tuduhan ko ni, ko jawablah sendiri kt akhirat nanti depan Allah s.w.t kalo ko btul2 nampak dan pernah tegur Guru Utama xde masalah nnti ko nk jwb. tapi kalo ko xnmpk hanya dgr citer org @ pun pernah nampak tapi tak tegur dan tak pernah nak tanya, pndai2 lah ko nak tanggung akibat depan Allah nnti sebab memfitnah org tanpa bertanya atau menegur org berkenaan)

    ReplyDelete
  15. Aku bersaksikan Allah S.W.T di depan mataku sendiri..

    Bukan sekali, bukan dua kali, tetapi berkali kali...

    Apapun fikir fikirkanlah

    Dari : Anti Keliru 2009

    ReplyDelete
  16. Syukran

    Tu yg aku ckp. Ramai ahli SCH yang tau ttg perangai guru aku. Tp ramai yg duk diam buat xreti.

    Contohnya budak-budak di Unimas.

    Kononnya takut kene mkn sumpah pantang larang.

    Info aku sohih.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  17. Pelik lagi ajaib, anak Bangsa Aku nih.. Belajar Silat konon berijazah ler... Nak bermandat ler... Ttpi pelik Agama yg bertalikan pada Allah & Rasul tak peduli ke Mandat ke Ijazah ker...? Cube fikir sendiri & masak2..Agama & Silat yg mane penting? Tentu Agama dak? Apa KOURANG ISLAM tak ijazah pun? habis Solat, Puasa X ijazah pun..? jgn ikut rasa binasa...!!! Guna akal tu sikit, yg nak Dibawa ni Silat.. Mandatnya, ikut pesan Rasulullah..sampikan pd manusia w/pun 1 ayat. Maksudnya, Tauhid, Agama, ilmu apa pun pun kena sebarkan utk kebaikan kita bersama, manfaat bersama....cuba kaji...zaman Rasulullah dulu yg di Islamkan oleh Nabi tak sampi pun 500 Org, jadi yg lain tu...? Kafir ke? Fikir sekali lagi..! Jk Nabi tak SIlamkan maka berapa byk Org X ISlam? Ini Silat, satu ilmu bela diri jer... Habis ilmu Matematik tu macamane? Ilmu fekah tu? ilmu Astronomi tu...?
    Ilmu Doktor? hiss fikir ler sendiri ini iLmu Silat jer... Apa nak Taksub sgt? Ingat keberkatan tu bukan datang dari manusia...!!!! tpi dari Allah jua... sampikan w/pun satu ayat...?!!! Ingat Buka Minda, jgn duduk takuk lame lagi... Jgn nak mgkayakan Guru Silat tu tak tentu fasal..! Dek Silat awak bergaduh...! Fikir sendiri...!!! Buat apa yg Rasul suruh, Ilmu mane pun milik Mutlak Allah jua..!! Kesian Umat Melayu, Benda kecik mcm nih pun tak boleh nak buat Keputusan! tak boleh nak fikir dgn jangkau yg lebih Universal, habih mcmane nak maju?Di sbbkan mgkayakan Seseorang?!! Insaflah Wahai Sdaraku...ini Ilmu Silat shj bukan nak bw dalam kubur.Ilmu Makrifat pd Allah jua yg memnentukan berjaya seseorang dlm Kuburnya nanti bersama Amal Soleh, bukan ilmu Silat tu, nak Silat dgn Malaikat Mungkar Nangkir? Malaikat Zabaniah? Malikat Malek/Ridzuan/ Fikir panjanglah Wahai Sdra Silat jer..tu...!!!!

    ReplyDelete
  18. Syukran

    Dikatakan dalam perjuangan Al-Marhum, kita silat bukan kerana silat. Ada roh silat. Ada isi.Baik di dunia dan baik di akhirat.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  19. ada jugak org yg mgaji xhabis, pastu pandai2 buat2 mcm tahu semua perkara. aku cadangkan ko gi tanya Dato' Dr. Haron Din Al-Hafiz. ada tak "ijazah" dalam pyampaian sesuatu ilmu untuk keberkatan? aku pernah tanya dgn beliau berkenaan mcm mana nak blajar ada 1 doa ni untuk memulihkan ada 1 penyakit ni. beliau jawab boleh tapi kena "ijazah" dulu.huhu...aku hanya tersenyum. buat komentar di atas, mengaji biar sampai habis.

    lg 1 sebab saudara nampak ilmu silat sebab tu pandangan saudara begitu. terlalu jumud. Ilmu makrifat yg saudara ckp tu boleh didapati dengan pelbagai cara.dan salah satunya drp silat cekak hanafi ni. sama juga parti PAS nak menyebarkan ilmu yg sama bezanya landasannya melalui parti politik TAPI kita melalui silat. saudara kena faham betul2.dalam PAS pulak, mereka akan pertahankan Tn.Guru Nik Aziz dan Hadi awang habis2an sebab mereka yg captain dalam bahtera tersebut. sama jugak dalam silat ni. sama jugak pemimpin2 yg lain yg menyebarkan benda yg sama. tapi dalam SCH ni disebabkan satu kesalahan yg belum diputuskan oleh mahkamah samada salah atau tidak, ahlinya dah berpecah disebabkan pihak2 tertentu yg seolah2 terdesak sesuatu hinggakan menyingkirkan Guru Utama walaupun ketika itu beliau menceritakan perkara sebenar. cakap benar pun dah jadi mcm ni, kalau dia bohong xtahu la lg mcm mana...
    insaflah wahai semua...
    Yang hak tetap yang hak.
    kebenaran pasti akan terpancar.
    Insya Allah

    ReplyDelete