Friday, July 17, 2009

Antara Gugat Dan Abumie 2

Syukran

Jawapan aku dlm [ ]

Anonymous said... Salam..
wah, terharu la, siap bukak topik baru! tenkiu!
[Bukan aku nak sgt bukak tp sbb ruang komen ni skt sgt jd terpaksa bukak.]

4) saya simpulkan (conclude) je la ye part yg ni...tuan dah tengok video tu, so tuan berhak dgn decision tuan...tapi saya dan kebykan rakan2 masih lagi menunggu utk menonton video ni, jadi kamu kena la hormati pendirian kami...sbb kami tak boleh la nk ambil kata2 kamu secara bulat2! kami kena la tgk jugak dgn mata kepala kami sndiri, ok? so saya faham&hormat pendirian tuan, dan tuan kena la buat yg sama kpd mereka2 yg belum tonton video tu...
[Aku setuju. Syukur aku dpt tengok ngan mata kepala aku sendiri.]

utk soalan2 yg tuan kata bodoh tu, tuan x paham ke yg saya berkias2 kepada tuan? ok la, mungkin silap saya krn tak pandai nk susun ayat...gini la, direct to the point bak kata PPSMI[Maaf jika aku silap tp tgk ler cara kamu tulis.]

yg saya maksudkan adelah, dlm silat cekak ni, apabila dilihat dlm salasilah perguruan, tuan nmpak tak mcmana guru-guru tersebut dilantik? nampak tak flow dia? guru2 tersebut dilantik di dlm mesyuarat beramai2 ke, atau antara 2 org sahaja (guru lama & guru baru)?
[Ya mmg ada flow tp hingga takat mane?]

utk kes Pak Ak pulak, meh kita kaji sket..
kita ambil dulu kisah antara Panglima Tok Rashid dan juga Tok Ya Said.. Tok Rashid pesan: Tok Ya adalah pemegang amanah, dan kelak bila ada yg berhak mai tuntut, hendaklah dikembalikan...betul?
[Betul. Ini janji antara Tok Rashid dan Tok Ya. Ia sempurna ditunaikan.]

berbalik kpd Pak Ak..menurut beliau, arwah Ustaz berpesan kpdnya utk menjaga silat ini (sebagai pemegang amanah) sehinggalah yg berhak tu cukup umur...betul?
[Ya. Menurut kata beliau aje ler tanpa pengesahan. Tp jelas kata-kata beliau boleh dipertikaikan krn die sendiri tak tunai janjinye. Ikut citernye, die sendiri kate yg Al-Marhum Ustaz Hanafi xserah ape-ape kpdnye ttg hal silat.]

nmpak tak persamaannya? dlm kedua-dua kes, amanat itu hanyalah dlm bentuk lisan/pesanan, dan kedua2 org itu juga pula adalah pemegang amanah! boleh dikatakan special case!
[Antara Tok Rashid ngan Tok Ya ok tp ttg Tok Ak ni ntah ler. Boleh dipertikaikan krn die teruskan ngan CM hingga skrg. Tu pun dengar citer dah ade pemangkunye.]

dalam kes Tok Rashid, beliau mungkin x dpt mencari pewaris yg layak & berhak mewarisi silat ini pada ketika itu (kan ade wabak taun masa tu)..maka berpesanlah beliau kpd yg memegang amanah, utk memberikan semula kpd yg berhak, tatkala pewaris itu muncul kelak...
[Ya itu cara org dulu. Dan Tok Ya telah tunaikan wpun pastu die sambung ngan Silat Kalimah. Ikut citernye ler.]

agak sama juga dgn kes arwah Ustaz, bezanya cuma beliau bukannya tidak dpt mencari pewaris yg layak & berhak, cuma pada ketika itu orang itu masih belum cukup umur! maka berpesanlah beliau kpd Pak Ak, pegang dulu silat ni sehingga yg berhak tu cukup umur..setelah itu, pulangkanlah ianya kembali!
[Mungkin ya jika ambik bulat-bulat ckp Tok Ak. Tp die sendiri pusing ckp selepas tu dan teruskan ngan CM. Yg sebenarnya, Al-Marhum Ustaz Hanafi tidak namakan penggantinye. Jika info aku ni salah, kamu buktikan ianye salah. Ketika ni PP yg lantik Tok Ak jd guru utama. Ade majlis angkat sumpah lg.]

dlm kes Joe Marwi, sape pula guru beliau yg mewariskan silat ini kpdnya?
[Ikut citernye, bila guru aku dilantik jd guru ia dibuat secara hitam putih. Semasa Tok Ak, ia dibuat secara lisan saja. Guru aku letak tandatangan. Naper perkara ni dibuat? Ia dibuat sbb dlm hal Tok Ak dulu, beliau telah cemarkan SC dengan ajaran sesat yg disahkan oleh Jakim. Ramai ahli terkesan sbb hal ni.]

jadi, sekali lagi soalan saya: kalau ikut salasilah perguruan, ada tak antara guru-guru, mahupun para pemegang amanah silat cekak yg terdahulu, dilantik oleh ahli2 majlis mesyuarat?
[Tak setuju sbb semasa Tok Ak dulu beliau dilantik oleh PP. Ikut citernye ada majlis angkat sumpah jawatan secara lisan. Tapi disebabkan kes Tok Ak tu, dlm hal guru aku, majlis angkat sumpah dibuat dan didokumenkan.]

ya, betul maksud pantun itu sepertimana yg tuan katakan..saya tau tu, tapi yg saya tanya kat tuan adalah: kenapa arwah ustaz selitkan rangkap itu ke dlm Pantun Silat Cekak? secara amnya, ya, itu ciri2 sebenar guru...tapi jgn lupa, secara KHUSUSNYA beliau merujuk kepada guru silat cekak! kalau tak, buat ape nk selitkan rangkap tu? bukankah rangkap2 yg lain dlm pantun tu semua berkisar tentang silat cekak? awat bila tang guru je, bukan berkisar ttg guru silat cekak plak? sekali lagi saya tekankan, namanya pun PANTUN SILAT CEKAK!!
[Aku kurang setuju. Kamu baca betul-betul pantun itu. Ingat ianye dibuat oleh Al-Marhum Ustaz Hanafi shj. Tak terpakai pd oleh guru-guru sebelum Al-Marhum Ustaz Hanafi - dr Tok Ismail, Tok Rashid dan Tok Ya.]


tuan kata saya pamerkan kebodohan saya tahap tinggi? saya x pernah merendah2kan diri tuan sampai sebegitu sekali...kita manusia, semua sama aje, tuan kena ingat tu.. ilmu & pengetahuan yg ada pada kita ni semua hak Allah SWT.. kalau seseorg itu pandai, itu disbbkan oleh rezekiNya! kalau ilmu seseorg tu agak kureng drp yg lain pun, itu ketentuanNya! jadi x perlu la tuan nk memperlekehkan seseorg manusia yg lain sampai sebegitu sekali! tuan pun adalah hambaNya juga!
[Aku dah terangkan diatas. Aku tindak gitu sbb cara tulisan kamu.]

6) saya x bohong pun? dah mmg betul saya x tau cerita tu, kan saya dah habaq dah? kamu baca balik betul2..
[Klu aku silap maafkan aku. Yg sebenarnya guru aku ler yg membuka pekung di dada semasa awal-awal kes ni utk raih simpati ahli-ahli.]

saya pun xde nafikan pun yg PK ada buat roadshow, betul tak? baca balik ayat2 saya tu betul2...yg saya pertikaikan adalah: kenapa PP tidak counter tindakan PK tu? buat la roadshow jugak! bawa sekali video bukti tu! kalau PP berada dlm kebenaran, dan mereka buat spt yg saya sebut tadi, saya rasa mmg ramai yg akan menyebelahi PP! tapi masalahnya, PP tak buat pun sebegitu?
KENAPA?
-Abumie-
July 17, 2009 9:09 AM

[Kan aku dah kate. Ikut citernye, bila berjanji kena tunaikan. Janjinye di Hotel Flamingo ape? Naper YDP/MMN tumpang sekaki dan kacau perjalanan jk-jk tu.?]

*sama-sama berpesan dengan kebenaran.

10 comments:

  1. aku ni ahli baru.mana2 GU pun tak kisah tapi nak juga tgk video pengakuan GU sblm ni.tlg la paparkan

    ReplyDelete
  2. Salam..

    1) jadi tuan caci saya sbb cara saya tulis? tuan hina saya atas kekurangan saya? semoga Allah membalas cacian dan hinaan tuan itu..

    2) kalau ikut pemahaman saya, Pak Ak sudah pun menunaikan janjinya! berikut adalah hujah saya:

    kalau ikut rakaman VCD Menegak Kebenaran, beliau kata ADA yg diwariskan oleh arwah Ustaz kpd Pak Ak, tapi cuma satu (sbb hak lagi satu tu arwah Ustaz dh pun wariskan kpd Abg Mat awal2 lagi! haaa, jgn x tau!)...maka berlangsunglah ijazah 4 biji mata tu...kalau xde bemnda yg nk diwaris, then buat hape nk buat ijazah 4 biji mata tu?

    dlm VCD tu jugak geng2 PP memperakui akan kesahihan penyerahan itu, dan juga memperakui akan hak Abg Mat terhadap silat ini!

    so, bukankah janji Pak Ak; iaitu menyerahkan kembali silat ini kpd yg berhak setelah smpi masanya; itu telah tertunai?

    bagi saya, tindakan Pak Ak setelah selesai ijazah itu adalah perbuatan tikam belakang ataupun belot, dan bukannya tidak menunai janjinya dgn arwah ustaz! kalau ya pun, janji yg tidak ditunaikannya adalah janji utk mengumumkan penyerahan silat itu kpd serata ahli! betul tak?

    jadi, hujah yg saya huraikan sblm ini (yakni terdpt flow peralihan antara guru ke guru) itu adalah benar!

    maka kembali kpd persoalan saya sblm ini, guru mana yg mewariskan silat ini kpd Joe Marwi?

    3) saya tak setuju bab Pak Ak 'dilantik' oleh PP...kalau ikut rekod, beliau diisytihar oleh PP, bukannya dilantik...yg melantik beliau adalah arwah Ustaz, sptmana yg diperstujui oleh semua pihak (PP & PK) sblm pengisytiharan dibuat..

    4) bab pantun: kenapa pula tidak terpakai? mmg la ianya dicipta oleh arwah Ustaz, tetapi ilhamnya sudah tentu datangnya dari cerita2 guru2 yg terdahulu! lantas, secara tidak langsung ianya menceritakan ciri2 yg patut ada pada GUSC!

    5) bab roadshow: adus, jadi kamu kata disbbkan mahu menunai janji, PP sanggup biarkan cawangan2 jatuh ke dlm pengaruh PK? nk menunai janji pun, tgk la keadaan...dh smpi tahap camni pun, still xnak buat damage control ke? semata2 nk tunai janji? dah PP sendiri kata PK x tunai janji, then why do they still need to honour the agreement?

    bila sesuatu perjanjian itu telah dilanggar, maka mana2 pihak yg termaktub dlm perjanjian tu sudah tidak lagi terikat dgn perjanjian tersebut! so what r they still waiting for?!?

    -Abumie (bukan Albumie ye)-

    ReplyDelete
  3. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ]

    Anonymous said...
    aku ni ahli baru.mana2 GU pun tak kisah tapi nak juga tgk video pengakuan GU sblm ni.tlg la paparkan

    July 18, 2009 5:06 AM

    [Aku kurang setuju ngan mana-mana guru pun boleh. Kita cari ler guru yg benar-benar mempunyai sahsiah yg baik. Aku xde video tu. Maaf.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  4. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ]

    1) jadi tuan caci saya sbb cara saya tulis? tuan hina saya atas kekurangan saya? semoga Allah membalas cacian dan hinaan tuan itu..

    [Allah tau samade aku caci atau tidak kamu.]


    2) kalau ikut pemahaman saya, Pak Ak sudah pun menunaikan janjinya! berikut adalah hujah saya:

    kalau ikut rakaman VCD Menegak Kebenaran, beliau kata ADA yg diwariskan oleh arwah Ustaz kpd Pak Ak, tapi cuma satu (sbb hak lagi satu tu arwah Ustaz dh pun wariskan kpd Abg Mat awal2 lagi! haaa, jgn x tau!)...maka berlangsunglah ijazah 4 biji mata tu...kalau xde bemnda yg nk diwaris, then buat hape nk buat ijazah 4 biji mata tu?
    [Diciterkan ikut tape asalnye, Tok Ak ade sebut bende lain. Jd ckp-ckp Tok Ak tu sukar utk dipercayai.]


    dlm VCD tu jugak geng2 PP memperakui akan kesahihan penyerahan itu, dan juga memperakui akan hak Abg Mat terhadap silat ini!
    [Pada mase tu ya. Tp guru aku ade sign dokumen perjanjian untuk jaga sahsiah diri. Bila die mencabul, hilanglah hak die.]

    so, bukankah janji Pak Ak; iaitu menyerahkan kembali silat ini kpd yg berhak setelah smpi masanya; itu telah tertunai?
    [Ikut citernye, Tok Ak xterima ape-ape dr Al-Marhum Ustaz Hanafi ttg silat.]

    bagi saya, tindakan Pak Ak setelah selesai ijazah itu adalah perbuatan tikam belakang ataupun belot, dan bukannya tidak menunai janjinya dgn arwah ustaz! kalau ya pun, janji yg tidak ditunaikannya adalah janji utk mengumumkan penyerahan silat itu kpd serata ahli! betul tak?
    [Aku dah jwb di atas.]

    jadi, hujah yg saya huraikan sblm ini (yakni terdpt flow peralihan antara guru ke guru) itu adalah benar!
    [Aku xsetuju.]

    maka kembali kpd persoalan saya sblm ini, guru mana yg mewariskan silat ini kpd Joe Marwi?
    [Aku dah citerkan dlm posting terdahulu.]

    3) saya tak setuju bab Pak Ak 'dilantik' oleh PP...kalau ikut rekod, beliau diisytihar oleh PP, bukannya dilantik...yg melantik beliau adalah arwah Ustaz, sptmana yg diperstujui oleh semua pihak (PP & PK) sblm pengisytiharan dibuat..
    [Aku juga xsetuju dgn pandangan kamu. Aku telah jelaskan dulu.]

    4) bab pantun: kenapa pula tidak terpakai? mmg la ianya dicipta oleh arwah Ustaz, tetapi ilhamnya sudah tentu datangnya dari cerita2 guru2 yg terdahulu! lantas, secara tidak langsung ianya menceritakan ciri2 yg patut ada pada GUSC!
    [Salah pahaman kamu ni sbb Al-Marhum Ustaz Hanafi xberjumpa ngan Tok Ismail dan Tok Rashid. Tok Ya lak peribadinye sgt dipersoalkan.]

    5) bab roadshow: adus, jadi kamu kata disbbkan mahu menunai janji, PP sanggup biarkan cawangan2 jatuh ke dlm pengaruh PK? nk menunai janji pun, tgk la keadaan...dh smpi tahap camni pun, still xnak buat damage control ke? semata2 nk tunai janji? dah PP sendiri kata PK x tunai janji, then why do they still need to honour the agreement?
    [Aku cume citer ape yg PK buat. Kamu xsetuju tu hak kamu.]

    bila sesuatu perjanjian itu telah dilanggar, maka mana2 pihak yg termaktub dlm perjanjian tu sudah tidak lagi terikat dgn perjanjian tersebut! so what r they still waiting for?!?

    -Abumie (bukan Albumie ye)-

    July 18, 2009 10:44 AM
    [Kita tunggu ler apa kate Mahkamah dan ROS. Dlm kes Omar, die kalah. Aku dah betulkan nick kamu.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  5. Salam..

    1) "Kamu pamerkan kebodohan kamu tahap tinggi." ..bukan mencaci ye? abis tu ape namanya?..

    2) tuan cakap, kata2 Pak Ak tu x boleh dipercayai...tapi bukankah PP dok pegang kata2 dia (tang menyerahkan silat tu la) selama 13 tahun ni?

    baiklah, tuan jwb persoalan saya ini: kenapa Abg Mat yg PP 'lantik' jadi GU masa tahun '93 dulu, dan bukannya org lain? kan tuan kata arwah Ustaz x menamakan penggantinya, jadi awat PP x 'lantik' org2 yg lebih senior dan berpengalaman? kenapa Abg Mat yg PP 'pilih'?

    3) bab pantun: oppss, pembetulan: "..tetapi ilhamnya sudah tentu datangya dari cerita2 TENTANG guru2 yg terdahulu.."

    4) bab roadshow: saya x kata pun yg saya x setuju?..saya cuma pertikaikan tindakan & usaha PP utk membawa kebenaran kpd ahli2 seluruh negara, di mana, ianya amatlah lemah sekali!

    pertuduhan cabul ni bukannya pertuduhan yg kecil, tapi amatlah besar! xkan la kamu expect murid2 Abg Mat utk menerima bulat2 kata2 kosong dari PP? sbb itu la saya minta depa buat roadshow sambil bawak bukti! awat x buat?!?

    setuju, kita perlu tunggu keputusan ROS dan mahkamah...tapi in the mean time, selagi saya tak tengok video tu, selagi tu juga la saya katakan yg Abg Mat x bersalah...tuan yg dh tengok video tu, terpulang la kpd penilaian tuan, tp tuan kena faham & hormati pendirian saya ini, sepertimana saya faham & hormati keputusan kamu..

    -Abumie-

    ReplyDelete
  6. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ]

    Anonymous said...
    Salam..

    1) "Kamu pamerkan kebodohan kamu tahap tinggi." ..bukan mencaci ye? abis tu ape namanya?..
    [Klu kamu anggap tu 1 cacian, ape aku boleh buat? Pada aku itu soalan bersifat bodoh.]


    2) tuan cakap, kata2 Pak Ak tu x boleh dipercayai...tapi bukankah PP dok pegang kata2 dia (tang menyerahkan silat tu la) selama 13 tahun ni?
    [Apa nak buat? Manusia boleh berubah-ubah bila dah jd org besar. Aku bukan ade di zaman Tok Ak jd aku xleh komen lebih-lebih.]

    baiklah, tuan jwb persoalan saya ini: kenapa Abg Mat yg PP 'lantik' jadi GU masa tahun '93 dulu, dan bukannya org lain? kan tuan kata arwah Ustaz x menamakan penggantinya, jadi awat PP x 'lantik' org2 yg lebih senior dan berpengalaman? kenapa Abg Mat yg PP 'pilih'?
    [Ni urusan MMT. Tu keputusan mereka.]

    3) bab pantun: oppss, pembetulan: "..tetapi ilhamnya sudah tentu datangya dari cerita2 TENTANG guru2 yg terdahulu.."
    [Kamu pandai bermain lidah lak.]

    4) bab roadshow: saya x kata pun yg saya x setuju?..saya cuma pertikaikan tindakan & usaha PP utk membawa kebenaran kpd ahli2 seluruh negara, di mana, ianya amatlah lemah sekali!
    [Tu pandangan kamu. Aku bukan ahli MMK 2006-2009. Tu cara mereka.]

    pertuduhan cabul ni bukannya pertuduhan yg kecil, tapi amatlah besar! xkan la kamu expect murid2 Abg Mat utk menerima bulat2 kata2 kosong dari PP? sbb itu la saya minta depa buat roadshow sambil bawak bukti! awat x buat?!?
    [Dah aku huraikan dlm posting dulu.Xperlu komen lanjut. Soalnya naper guru aku pi masuk dan raba-raba?]

    setuju, kita perlu tunggu keputusan ROS dan mahkamah...tapi in the mean time, selagi saya tak tengok video tu, selagi tu juga la saya katakan yg Abg Mat x bersalah...tuan yg dh tengok video tu, terpulang la kpd penilaian tuan, tp tuan kena faham & hormati pendirian saya ini, sepertimana saya faham & hormati keputusan kamu..

    -Abumie-

    July 18, 2009 11:59 PM
    [OK. Setuju. Sabar menanti.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  7. Salam

    1) bila kamu kata org lain tu bodoh, tu maksudnya cacian le tu...bukankah bila kamu berkata begitu, kamu menghina kekurangan yg ada pada saya? bila kamu kata soalan2 saya tu bersifat bodoh, bukan ke maksudnya kamu merendah2kan ilmu & pengetahuan saya?

    xpe la, just drop the topic...Allah Maha Mengetahui akan niat tuan, dan juga perasaan saya...tapi harus diingat, bhw saya sudahpun memberitahu tuan yg saya rasa terhina & dicaci dgn kata2 tuan tu, dan tuan tiada inisiatif pun utk memohon maaf drp saya..jadi, semoga Allah shj yg membalas kata2 tuan ini..

    2) oooo, urusan MMT la pulakkk...ih ih ih...ni betul-betul tak tau ke, atau BUAT2 TAKTAU?

    xpe la, apa kata tuan pi tanya kt PP (ataupun tanya la sapa2 yg kamu kenal) akan soalan saya yg tuan x dpt nk jwb/hurai ini, pastu bila dh dpt jwpan, meh jelaskan kt saya balik, boleh?

    3) laaa, dah betul2 saya tersilap taip, nk buat mcmana? tu la pasal saya tulis 'pembetulan'.. bukannya saja2 nk bermain lidah..

    -Abumie-

    ReplyDelete
  8. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ]

    Anonymous said...
    Salam

    1) bila kamu kata org lain tu bodoh, tu maksudnya cacian le tu...bukankah bila kamu berkata begitu, kamu menghina kekurangan yg ada pada saya? bila kamu kata soalan2 saya tu bersifat bodoh, bukan ke maksudnya kamu merendah2kan ilmu & pengetahuan saya?
    [Kan aku dah terangkan dlm posting dulu?]


    xpe la, just drop the topic...Allah Maha Mengetahui akan niat tuan, dan juga perasaan saya...tapi harus diingat, bhw saya sudahpun memberitahu tuan yg saya rasa terhina & dicaci dgn kata2 tuan tu, dan tuan tiada inisiatif pun utk memohon maaf drp saya..jadi, semoga Allah shj yg membalas kata2 tuan ini..
    [Aku mohon maaf di atas segala keterlanjuran kata. Allah menyaksikan.]


    2) oooo, urusan MMT la pulakkk...ih ih ih...ni betul-betul tak tau ke, atau BUAT2 TAKTAU?
    [Aku ni budak baru berbanding kamu.]

    xpe la, apa kata tuan pi tanya kt PP (ataupun tanya la sapa2 yg kamu kenal) akan soalan saya yg tuan x dpt nk jwb/hurai ini, pastu bila dh dpt jwpan, meh jelaskan kt saya balik, boleh?
    [Hujah-hujah telah aku berikan. Terpulanglah kpd kamu.]



    3) laaa, dah betul2 saya tersilap taip, nk buat mcmana? tu la pasal saya tulis 'pembetulan'.. bukannya saja2 nk bermain lidah..

    -Abumie-

    July 19, 2009 5:26 PM
    [OK. Aku takde masalah.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  9. Salam..

    1) Baik, saya maafkan.

    2) Betul ke budak baru nii...gaya penulisan mcm org yg lagi lama dari saya jee...

    ok, tapi saya still mahukan jwpan drp tuan berkenaan "pd tahun '93, kenapa Abg Mat yg 'dilantik' oleh MMT, dan bukannya org2 lain"...kamu try la carik jwpan dr PP (kalau berjumpa laa...kalo tak, try le tanya jurulatih2 yg menyokong PP)...kamu kata kamu org baru kan, jadi takkan tuan taknak tau jwpan kpd persoalan saya tu?

    -Abumie-

    ReplyDelete
  10. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ]

    Anonymous said...
    Salam..

    1) Baik, saya maafkan. [Terima Kasih bebanyak.]

    2) Betul ke budak baru nii...gaya penulisan mcm org yg lagi lama dari saya jee...
    [Aku bebudak baru tp banyak ambil tau ttg hal SCH. Aku sgt kesal ngan perbuatan guru aku tu.]

    ok, tapi saya still mahukan jwpan drp tuan berkenaan "pd tahun '93, kenapa Abg Mat yg 'dilantik' oleh MMT, dan bukannya org2 lain"...kamu try la carik jwpan dr PP (kalau berjumpa laa...kalo tak, try le tanya jurulatih2 yg menyokong PP)...kamu kata kamu org baru kan, jadi takkan tuan taknak tau jwpan kpd persoalan saya tu?

    -Abumie-

    July 19, 2009 10:35 PM
    [Aku sedia dengar apa yg kamu ingin katakan.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete