Tuesday, June 23, 2009

Kelam Kabut Keluarga Mangsa

Kita sambung lagi.

Kes telah berlaku. Guru aku belah dr situ. Citer goreng pisang langsung xtimbul. Mangsa tefon ayah ibu. Tefon cousin.

Ape perlu dilakukan? Klu kene kat aku, aku cari guru aku dan tibai die. Xkira guru. Xkira guru bertaraf "Tuan Guru". Aku tak kira.

Apepun, bapa mangsa ada jumpe guru aku. Berdepan ngan guru aku. Aku dpt bygkan betapa hatinya luluh.

Kecewa.
Kecewa.
Kecewa

Sanggup seorg sahabat karib buat camtu. Menitik air mata. Macam-macam rase. Guru aku seperti biasa bohong.

Apa yg die bohong? Die xciter yg die call gadis malang tu sebelum dtg umah.

Klu dah pembohong camne, apa ade pada gelaran "Tuan Guru"?

Jd ler Tuan Guru Besar Pembohong.

Dipihak keluarga mangsa, ape nak buat? Nak report polis. Klu aku dah report dah, biar guru aku kena tangkap jam tu gak. Tahan reman terus. Aku xpeduli die sape. Aku xpeduli esoknya ada mesyuarat agung.

Kesian keluarga mangsa.

Uncle mangsa pun tahu.

Siape Uncle mangsa?

Uncle Azman.

Uncle Azman adalah jurulatih dan aktif dalam silat.

Uncle Azman sgt marah.

Nak report polis? Xmahu report?

Camne?

Klu die org ikut cara aku, guru aku kena ngap mlm tu gak. Esok gempaq di mesy agung.

Atau mungkin guru aku kena ngap semasa mesyuarat agung. Gempaq 1 Malaysia.

Apa perasaan sume ahli bila Presiden/Guru Utama kena tangkap atas kes cabul?

Mane maruah PSSCUHM? Mane nak letak muka kite sume?... updated 24 Jun 2009

Kita sambung lagi

Ya mane nak taruk muka kite sume? Mane lagi penting? Guru? atau PSSCUHM?

Naper sokong guru aku yg bersifat seperti musang berbulu ayam ni.

Kelam kabut keluarga mangsa. Si ayah kelam kabut.

Si ibu? Lagi kelam kabut.

Sape kisah?

Diberitau keluarga ni rapat ngan guru aku. Sangat rapat. Harapkan pagar, pagar mkn padi. Guru aku bersifat kianat terhadap sahabat karibnya. Ape punyer manusia ni.

Otai-otai lg ler tau. Aku xtau sgt.

Ape di hati ibu dan ayah mangsa ni?

Nak lapor?

Tak lapor?

Camne?

Diam saje?

Nak buat camne?

Yg guru aku ni buat ape?

Boleh tanye die bila die pi jumpa otai-otai dlm PSSCUHM.

Boleh tanye die bila die pi jumpa org-org keliling die. Org-org ni sume masih hidup lagi.

Ada yg aku jumpa. Takut lak nak tanye lebih-lebih.

Bila mereka ni dah tahu, apa patut mereka buat?.... updated 24.6.09

Kita sambung lagi.

Ya. Apa patut otai-otai ni buat?

Siapa otai-otai ni? Pak Nasir dan Pak Amruddin.

Aku tak ler ade butir-butir ape yg mereka lakukan. Aku diberitau mereka cuba selesaikan secara kekeluargaan. Nama baik PSSCUHM mesti dijaga. Nama baik keluarga Al-marhum mesti dijaga.

Tentunya otai-otai ni ada jumpe guru aku.

Tentunya otai-otai ni ada jumpe keluarga mangsa.

Tentunya otai-otai ni ada jumpe Nek Teh dan adik beradik guru aku.

Salah satu info yg aku dapat adalah otai-otai ini ada cadangkan agar kes cabul ni diselesaikan cara Islam.

Apa die?

Oleh kerana ketika ini xramai yg tau, cara sebaiknya adalah diadakan satu majlis sumpah antara mangsa dan guru aku. Disaksikan wakil-wakil keluarga mangsa, wakil-wakil keluarga Al Marhum Ustaz Hanafi dan wakil-wakil PP.

Dua-dua pihak sumpah cara Islam.

Ni baru betoi.

Dikatakan pada awalnya semua pihak setuju tapi selepas itu guru aku xsetuju.

Aku xtahu ler naper die xsetuju. Pi tanya guru aku.

Pada aku, sebaik-baik masa untuk diadakan cara sumpah Islam ini adalah pada ketika ini.

Aku yakin jika cara ni dilakukan, xlah PSSCUHM jadi begini.

Jadi tohmahan-tohmahan yg mengatakan tiada usaha untuk diadakan majlis sumpah cara Islam dalam kes cabul ini adalah tidak benar..... updated 26 Jun 2009.

25 comments:

  1. kalau aku...terus report polis je.

    tapi situasi pd masa itu...hanya en asnawi saja yg tahu...antara percaya atau tidak...realiti atau fantasi....kalau terjadi pada kita pun susah utk
    di fikirkan...

    ReplyDelete
  2. aku setuju kalau kau pi tibai tuan guru tu krn dia memang dah sangkut pada 3 TA. belum terlambat lagi krn kalu dia menipu, bukan stkt keluarga mangsa, dlm kes ni kau pun dia tipu.so, kau ada hak tibai dia. Pi tibai, jangan tangguh.Aku nak tengok.Jgn bagi alasan !

    ReplyDelete
  3. Syukran

    Ya. Aku dpt rase ape Pak Asnawi rase.

    Aku sedang dan akan terus tibai guru aku sbb salah die sgt besar. Pecah PSSCUHM.

    Mane pergi 50,000 ahli SCH??? Naper diam diri?
    sume hampeh.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran

    ReplyDelete
  4. Hahaha...

    apela SCH.. memalukan...
    ni mmg semua angkara 3 Amru tu le
    kalau dulu2 semua tak ikut Amru2 ni takdela mad radi naik.. tentu semua ahli cekak akan masih duduk bawah CM.. bodoh punya Amru tiga beradik..

    Selamat Ulangtahun PSSCM ke 44..

    ReplyDelete
  5. Syukran

    Kamu jgn tumpang tuih kat sini.

    Tok Ak telah didapati membawa ajaran sesat oleh JAKIM. Pastu JAKIM kuar surat taubat die.

    Klu xsalah, naper kuar surat taubat?

    Ape kabor Tok Ak skrng? Aku pun nak tau gak.

    Ulang tahun PSSCM ke 44??? Betoi ke kamu ni?

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  6. Hahaha...

    apela SCH.. memalukan...
    ni mmg semua angkara 3 Amru tu le
    kalau dulu2 semua tak ikut Amru2 ni takdela mad radi naik.. tentu semua ahli cekak akan masih duduk bawah CM.. bodoh punya Amru tiga beradik..

    Selamat Ulangtahun PSSCM ke 44..

    Salam.

    Waktu Tok Guru tuan bercerita ttg persalinan roh (sesat) tu tak malu?? Secara terang-terangan bende tu tak betul masih nak ikut juga..
    Siapa yg bodoh sekarang???

    Ke arah INSAN sejati

    Yg Ummi

    ReplyDelete
  7. Tahniah kepada PSSCM sempena sambutan ulangtahun
    ke 44.

    Mungkin Pak Ak telah benar2 bertaubat di atas segala kesilapannya.

    Harapnya Md Radzi juga dpt mengakui kesilapannya dan bertaubat serta kembali ke pangkal jalan.

    Di pihak Joe Marwi diharapkan akan terus berjuang memartabat silat cekak di malaysia dan dunia.Begitu juga Pak Ak dan Md Radzi teruskan usaha mengembangkan silat cekak dgn cara dan kumpulan masing2.tak rugi kalau mengakui kesilapan lalu dan bertaubat.

    contohilah Pak Ak yg bertaubat dan terus memimpin PSSCM.

    Hentikanlah pertelingkahan ini dan tumpukan pada usaha memartabatkan silat melayu.

    Kes cabul Md radzi tu biarlah dia settle sendiri sb tu kes individu.

    Apa perkembangan terkini isu mesyuarat agong.apa keputusan ROS.geng md radzi claim depa dah menang dan dpt balik menguasai peratuan.

    ReplyDelete
  8. ya la. apa kata putus ROS

    ReplyDelete
  9. korang kata Pak Ak sesat.. tengok skrg berbelas tahun PSSCM terus diterajui oleh beliau.. sesat atau tidak itu kes peribadi.. skrg ni orang tengok kepada performance.. group2 Amru ni sejak dulu cakap aje lebih tapi buat keje untuk kembangkan silat tak ada.. tengok la.. bila wujud silat cekak hanafi diorang ni menumpang nama mad radi aje.. dulu2 pun masa tahun 90 ke 92 diorang ni ke sana sini mintak sokongan supaya dipilih utk jawatan dalam PSSCM tapi oleh kerana hasil kerja yang hampeh orang tak pilih dia.. last2 bengang sebab tak dipilih jawatan SU agung PSSCM terus buat komplot kata pak ak sesat la.. Pak Ak tak mengaku dia dah serah pun disebabkan tak mahu mengiyakan tindakan konspirasi si Amru ni..

    ReplyDelete
  10. Syukran

    Siape tau ttg kedudukan di ROS? Citer ler sikit.

    ReplyDelete
  11. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ]

    korang kata Pak Ak sesat.. [Jakim kata Tok Ak sesat]

    tengok skrg berbelas tahun PSSCM terus diterajui oleh beliau.. sesat atau tidak itu kes peribadi.. [Kes peribadi? Kamu biaq betoi? Jika Tok Ak xikhlas bertaubat susah nanti mase nak mati. Jaga2 sikit.]

    skrg ni orang tengok kepada performance..
    [Performance tahun bile? Kamu jgn dabik dada sbb SCH ada krisis sejak tiga tahun ni.]

    group2 Amru ni sejak dulu cakap aje lebih tapi buat keje untuk kembangkan silat tak ada.. tengok la.. [Kamu buta sejarah]

    bila wujud silat cekak hanafi diorang ni menumpang nama mad radi aje.. [Kamu salah fakta]

    dulu2 pun masa tahun 90 ke 92 diorang ni ke sana sini mintak sokongan supaya dipilih utk jawatan dalam PSSCM tapi oleh kerana hasil kerja yang hampeh orang tak pilih dia.. last2 bengang sebab tak dipilih jawatan SU agung PSSCM terus buat komplot kata pak ak sesat la.. Pak Ak tak mengaku dia dah serah pun disebabkan tak mahu mengiyakan tindakan konspirasi si Amru ni..
    [Kamu salah fakta. Jakim kata Tok Ak sesat.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  12. kau cakap le apa pun.. tau la kau ni orang Amru atau memang salah sorang dari 3 Am tu (rasanya mmg betul..) dah ramai ahli silat cekak seluruh Malaysia dah tengok sendiri dan dapat guna akal untuk menilai betapa busuk hatinya kumpulan Amru ni sejak 20 tahun dulu.. sekarang ni korang geng Amru dah terpisah dari majoriti ahli silat cekak.. korang ni pemula perpecahan dalam silat cekak.. ingat tu.. tak mustahil nnt group mad radi dan group CM akan bersatu bila tak ada lagi manusia mcm korang.. selamat tinggal suku sakat Amru dari silat cekak..

    ReplyDelete
  13. emmm... syabas gugat... layanlah puak puak tu..

    ReplyDelete
  14. Syukran

    Jawapan aku dalam [ ]

    Anonymous said...
    kau cakap le apa pun.. tau la kau ni orang Amru atau memang salah sorang dari 3 Am tu (rasanya mmg betul..) [Serupa ler kamu. Duk serkap jarang ajer...]
    dah ramai ahli silat cekak seluruh Malaysia dah tengok sendiri dan dapat guna akal untuk menilai betapa busuk hatinya kumpulan Amru ni sejak 20 tahun dulu..
    [Ikut serkap jarang kamu, berapa persen?]

    sekarang ni korang geng Amru dah terpisah dari majoriti ahli silat cekak.. korang ni pemula perpecahan dalam silat cekak.. ingat tu..
    [Serkap jarang lagi.]

    tak mustahil nnt group mad radi dan group CM akan bersatu bila tak ada lagi manusia mcm korang.. selamat tinggal suku sakat Amru dari silat cekak..

    [Bagus ler bila Tok Ak pegi nnt, jemput ler Mad Radi jd guru CM lak. kut ler hang setuju...]

    June 27, 2009 9:47 AM

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  15. aku memang setuju Mad Radi jd guru CM..
    kau ni banyak sangat serkap jarang...
    pernah keje nelayan ke..

    ReplyDelete
  16. Syukran

    Kamu benar-benar setuju???

    Elok kamu pegi tanye otai-otai CM dulu. Mgkn kamu pun otai mereka gak.

    Ingat kamu yg serkap jarang bukan aku.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  17. Syukran

    Jawapan aku dlm " "

    korang kata Pak Ak sesat.. [Jakim kata Tok Ak sesat]"korg pun kata jugak"

    tengok skrg berbelas tahun PSSCM terus diterajui oleh beliau.. sesat atau tidak itu kes peribadi.. [Kes peribadi? Kamu biaq betoi? Jika Tok Ak xikhlas bertaubat susah nanti mase nak mati. Jaga2 sikit.]"mmg kes peribadi pun kalo ikhlas @ tak antara dia dgn tuhan. engkau tuhan ke sampai nak nilai keikhlasan org?"

    skrg ni orang tengok kepada performance..
    [Performance tahun bile? Kamu jgn dabik dada sbb SCH ada krisis sejak tiga tahun ni.]"sebab tu la cakap tgk performance mksdnya 3tahun ni korg ni hampeh"

    group2 Amru ni sejak dulu cakap aje lebih tapi buat keje untuk kembangkan silat tak ada.. tengok la.. [Kamu buta sejarah]"aku setuju mmg gugat ni yang buta sejarah, 1Malaysia tahu samada geng tok ak @ en.mad ttg prangai group2 amru ni. bukan stakat dpd zaman tok ak je, tp sejak zaman ustaz buat prangai, cuma gugat ni je kipas lebih group amru ni"

    bila wujud silat cekak hanafi diorang ni menumpang nama mad radi aje.. [Kamu salah fakta] "aku setuju dgn fakta ni, gugat ni byk auta je. nk tahu pasal 3amru ni, tanyalah geng2 CM @ geng2 en.mad baru dapat fakta."

    dulu2 pun masa tahun 90 ke 92 diorang ni ke sana sini mintak sokongan supaya dipilih utk jawatan dalam PSSCM tapi oleh kerana hasil kerja yang hampeh orang tak pilih dia.. last2 bengang sebab tak dipilih jawatan SU agung PSSCM terus buat komplot kata pak ak sesat la.. Pak Ak tak mengaku dia dah serah pun disebabkan tak mahu mengiyakan tindakan konspirasi si Amru ni..
    [Kamu salah fakta. Jakim kata Tok Ak sesat.]"ni pun salah satu fakta, yg hang ni gugat sibuk sgt berulang kali kata jakim kata tok ak sesat pasai apa? sakit hati ka pasal xdapat jd S/U dulu? inilah fakta yg sbnr yg tuan gugat xdapat, sebab byk sgt auta. semua siasatannya pun auta belaka."

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran. "kebenaran apa yg hang nak bawak? auta je banyak. Buta Sejarah. nak tahu sejarah tanya CM n tanya geng En.Mad baru dapat tahu fakta. ni tanya amru n the geng yg PUTAQ BELIT sejarah...hadoi

    ReplyDelete
  18. Berlalu guru sesat, diganti guru cabul...
    Elok sangat la tu...
    Aku rase kpale bdk ni dah tak btul agak nyer..

    ReplyDelete
  19. Syukran
    Jawapan aku dlm {}korang kata Pak Ak sesat.. [Jakim kata Tok Ak sesat]"korg pun kata jugak"{Kamu pun setuju}

    tengok skrg berbelas tahun PSSCM terus diterajui oleh beliau.. sesat atau tidak itu kes peribadi.. [Kes peribadi? Kamu biaq betoi? Jika Tok Ak xikhlas bertaubat susah nanti mase nak mati. Jaga2 sikit.]"mmg kes peribadi pun kalo ikhlas @ tak antara dia dgn tuhan. engkau tuhan ke sampai nak nilai keikhlasan org?"{Kate-kate puak taksub}

    skrg ni orang tengok kepada performance..
    [Performance tahun bile? Kamu jgn dabik dada sbb SCH ada krisis sejak tiga tahun ni.]"sebab tu la cakap tgk performance mksdnya 3tahun ni korg ni hampeh"{Keadaan akan berubah, insyaallah}

    group2 Amru ni sejak dulu cakap aje lebih tapi buat keje untuk kembangkan silat tak ada.. tengok la.. [Kamu buta sejarah]"aku setuju mmg gugat ni yang buta sejarah, 1Malaysia tahu samada geng tok ak @ en.mad ttg prangai group2 amru ni. bukan stakat dpd zaman tok ak je, tp sejak zaman ustaz buat prangai, cuma gugat ni je kipas lebih group amru ni"{Kamu sahkan kamu mmg buta sejarah}

    bila wujud silat cekak hanafi diorang ni menumpang nama mad radi aje.. [Kamu salah fakta] "aku setuju dgn fakta ni, gugat ni byk auta je. nk tahu pasal 3amru ni, tanyalah geng2 CM @ geng2 en.mad baru dapat fakta."{ Kamu lg auta}

    dulu2 pun masa tahun 90 ke 92 diorang ni ke sana sini mintak sokongan supaya dipilih utk jawatan dalam PSSCM tapi oleh kerana hasil kerja yang hampeh orang tak pilih dia.. last2 bengang sebab tak dipilih jawatan SU agung PSSCM terus buat komplot kata pak ak sesat la.. Pak Ak tak mengaku dia dah serah pun disebabkan tak mahu mengiyakan tindakan konspirasi si Amru ni..
    [Kamu salah fakta. Jakim kata Tok Ak sesat.]"ni pun salah satu fakta, yg hang ni gugat sibuk sgt berulang kali kata jakim kata tok ak sesat pasai apa? sakit hati ka pasal xdapat jd S/U dulu? inilah fakta yg sbnr yg tuan gugat xdapat, sebab byk sgt auta. semua siasatannya pun auta belaka."{Cara kamu tulis sahkan kamu mmg lg auta}

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran. "kebenaran apa yg hang nak bawak? auta je banyak. Buta Sejarah. nak tahu sejarah tanya CM n tanya geng En.Mad baru dapat tahu fakta. ni tanya amru n the geng yg PUTAQ BELIT sejarah...hadoi {Aikk CM dgn Mad dah bergabung??, cara hang tulis mmg sah hang auta}

    *sama-sama berepsan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  20. Syukran

    Kepala sape yg xbetul? Aku berhujah. Kite berhujah.

    * sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  21. Dak CM ni la.. Guru dulu sesat, nak ganti plak ngan guru cabul.. Kan sewel tu.. Org berubah kpd yg lebih baik, dier duk takuk tu gak..

    ReplyDelete
  22. korang dah ada guru kan.. master jo tu.. so orang lain nak pilih guru lain korang peduli apa..

    ReplyDelete
  23. Syukran

    "Anonymous said...
    Dak CM ni la.. Guru dulu sesat, nak ganti plak ngan guru cabul.. Kan sewel tu.. Org berubah kpd yg lebih baik, dier duk takuk tu gak..

    July 1, 2009 10:21 PM
    Anonymous said...
    korang dah ada guru kan.. master jo tu.. so orang lain nak pilih guru lain korang peduli apa..

    July 2, 2009 2:39 AM"

    Oh sori. Betul ler tu. ya masing-masing ade guru. Aku xleh terima guru aku yg cabul gadis bawah umur.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  24. yang penting ilmunya bukan perangainya... ustaz dulu pun tahu perangai yahya said tu mcm mana. tapi still berguru jugak dengan dia. ko je yg masih kata nak joe marwi tu, sedangkan aku dengar citer PSSCUHM dah dapat balik kt en.mad. terkontang-kanting lah korg lepas ni. hidup CM dan CH.

    ReplyDelete
  25. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ]

    Anonymous said...
    yang penting ilmunya bukan perangainya... ustaz dulu pun tahu perangai yahya said tu mcm mana. tapi still berguru jugak dengan dia.
    [SC semasa zaman Tok Ya lain. SC semasa zaman Al-Marhum Ustaz Hanafi lain. Ya Al-Marhum ambil SC daripada Tok Ya. Semasa zaman Al-Marhum SC hebat sebab Al-Marhum hebat. Tp bila zaman Tok Ak? Die rosakkan perjuangan Al-Marhum Ustaz Hanafi. Same gak ngan zaman guru aku. Rosakkan nama baik SC. Harap En Marwi akan kembalikan maruah SC semula.]

    ko je yg masih kata nak joe marwi tu, sedangkan aku dengar citer PSSCUHM dah dapat balik kt en.mad. terkontang-kanting lah korg lepas ni. hidup CM dan CH.

    [Dengar belum tentu betul. PK rata-rata pi bohong sana dan sini ttg hal ni. Setahu aku, kes PSSCUHM mcm PPP. Biar pihak pendaftar pertubuhan tentukan. Aku tau Tok Ak sakit kuat. Aku nak tau camne korang nak lantik pengganti. Sape bagi mandat? PSSCM bagi mandat???? Kot ler ade citer ijazah empat biji mata antara Tok Ak ngan guru pengganti. Setahu aku ni citer karut aje.]

    ReplyDelete