Friday, October 23, 2009

Mandat guru utama CM vs CH

Sejak aku terlibat ngan SCH, aku terdedah kpd cara SCH diajar. Aku jumpe guru aku sebyk 3 kali hingga tamat. Xde lg der ape yg diberikan sgt.


Yg byk citer ade ler penyelia kelas dan jurulatih muda dan lamer. Yg diciterkan hanya hal silat. Tu pun aku xpasti ape ke yg disampai tu same ngan kelas2 lain atau same dengan yg asal semase zaman Al-Marhum Ustaz Hanafi.

Aku rase perkara ni same aje di mane2 kelas. tu ler mereka dpt....citer silat ajer ....xlebih.


Ni yg aku alami.

Bile aku baca blog-blog dan komen2 ttg krisis yg sdg melande CM, same gak.


Dua guru utama. DM dan Tok Ak.


Jika dlm SCH, aku jelas ttg mandat tp ttg CM aku xpasti. Terjwb nnti semase EGM pd 31.10 nnti. EGM beri mandat????


Ape pun jika kite mengimbau sejarah lalu, soal mandat ditekankan.


Aku telah berikan pendpt aku dlm posting2 terdulu. Tlg baca dulu sebelum komen posting ini.


Persoalan2nye ade ler:


a. Sape yg beri mandat kpd Tok Ya utk ajar SC kpd Al-Marhum Ustaz Hanafi dlm kelas yg pertama?

b. Apekah benar SC semestinye ade SATU guru dlm SATU masa sedangkan ikut sejarah semase kelas yg pertama tu tamat, ade perjanjian antara Tok Ya dan Al-Marhum Ustaz Hanafi yg masing2 xleh ambil anak2 murid masing2 sbg anak2 murid sendiri. Jd ade 2 guru SC pd mase tu.

c. Al-Marhum Ustaz Hanafi tidak pule melantik sesape utk jd pengganti guru utama ketika beliau hembuskan napasnye yg terakhir. Tiada keterangan. Tiada wasiat. Tiada saksi. dll. Ape hikmahnye? Jd sape yg beri mandat pd Tok Ak? Al-Marhum? xgak, Nampaknye.

d.Naper Tok Ya pegi jumpe keluarga Al-Marhum Ustaz Hanafi semase tempoh bertenang selamer 40 hari selepas Al-Marhum meninggal dunia?

e. Sebenarnye ade PP ketika tu. ...Sape yg cdg name Tok Ak kpd PP? Sape yg beri mandat pd Tok Ak?

f. Skrg CM problem besar, DM guna EGM. Persatuan yg lantik Guru Utama. Ade kuase ke mereka ni. Haru biru.

g. DM buat ketika Tok Ak masih hidup...lum mati lg...

Juga dlm blog ni PK masih citer psl mandat. Mereka xmau ikut keputusan MMT yakni PP. Jd ler mereka haru biru gak.

Selepas guru aku kalah kes mahkamah, secara legal die bukan presiden dan juga guru utama. Jd ape nak buek?

Kene angkut kaki ler. ..balik pd pusaka,

pengikut kene tipu hidup2.

aku hrp ler 1 tindakan diambil tuk citer hal mandat ni agar sume clear.

50 comments:

  1. dulu si amrudin kata gini:

    http://www.youtube.com/watch?v=b_Fw7lmMtp0

    skang ni?

    why?

    ReplyDelete
  2. ada problem dgn link sblm ni, sorry! try yg ni:

    http://www.youtube.com/watch?v=b_Fw7lmMtP0&feature=player_embedded

    ReplyDelete
  3. Syukran

    Aku dah dpt tgk CD yg ori. Jd aku hrp korang pi cari.

    Aku telah dpt gambaran sebenar ttg CD ni. Yg benar aku dah dpt.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran

    ReplyDelete
  4. kenapa orang cekak hanafi perlu sibuk dengan masalah silat cekak malaysia?

    dalam kenyataan nombor d..

    tok ya meninggal tahun 1979.. macam mana pulak dia boleh gi jumpa keluarga almarhum tahun 1986?

    ReplyDelete
  5. a. panglima tok Rashid telah amanahkan kpd tok yahya said untuk serah balik silat ni kpd sesiapa drpd kedah yg berjaya menamatkan pembelajaran silat cekak ini. tok yahya said pegang amanah ni sampai Ustaz Hanafi yg berjaya.

    b. YA memang seorang. SEBAB silat cekak Ustaz Hanafi yang LAHIRKAN SEMULA dan hanya beliau GU Silat Cekak pada ketika tersebut. Perjanjian tersebut dibuat kerana yang dibawa ole Yahya Said adalah silat kalimah dan bukannya silat Cekak... Tapi disebabkan SC yg lebih mndapat sambutan maka Yahya Said menghebahkan fitnah SC meniru Silat Kalimah serta mencuri anak muridnya iaitu LONG BERSAUDARA...(YAHYA SAID ni sama mcm Amrudin Alfitnatu la...)

    c. ya memang almarhum yg amanahkan kepada tok ak dan dipersetujui dan diakui ketika itu oleh semua MMK dan didengki oleh Amrudin Alfitnatu walaupun dia sendiri terlibat dlm memperakuinya.

    d. maaf tiada dlm pengetahuan

    e. sama mcm c

    f. sama la mcm amrudin Buang dan kuncu2nya... tapi bukan haru-biru je malah haru hitam dibuatnya...

    g. itu gi tanya kt DM yang sama2 haru hitam mcm amrudin buang... mandat dpd siapa dia dapat? sedar ke tak ALmarhum Ustaz Hanafi pernah cakap dia TAKLAYAK jadi GU...

    lgpun silat ini silat warisan Melayu, xtahu plak aku CM ni lebih ramai penyokong India drpd bangsa Melayu sendiri, nmpk sgt CM lebih sggup India yg jd pemimpin drpd Melayu...

    -Say No To ABATG 007-

    ReplyDelete
  6. Kalau pun ade mandat tp g cabul anak org layak ker jd guru...
    Dier dah ngaku g msk umah pompuan tu..
    Masuk plak tanpa izin mak bpk bdk tu..
    Apejadah nyer guru ni..
    Takkan tak tau bende tu salah..
    Dah jelas camtu pun ko nak ikut lagi...
    Bodo punye org..

    ReplyDelete
  7. kepada pihak org lama dan persatuan, rasanya dah tiba masa persatuan menjadi lebih agresif, segala bukti mesti dikeluarkan, bagi semua ahli terbuka mata, jangan terlalu pesif, jgn dibiarkan diri kita diketuk, makin kita berdiam makin mereka bermaharajalela.

    demi kebenaran!

    -ai ai and the way

    ReplyDelete
  8. Syukran

    Kpd SNTA007

    Kamu pi semak balik ape yg kamu tulis. Byk salah tu. Buat malu ajer. Xpas sijil rendah pun klu jawapannye gitu.

    Kpd yg lain:

    Aku setuju otai2/persatuan mesti lebih uumph dlm tindakan mereke. Depa ni pandai2. Kite tunggu lg ler.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  9. kalau x layak jadi guru pun, apesal x buat sptmana tahun '93 dulu? kenapa masa dulu dok berdegar2 pasal mandat, siap bwk keluar vcd lagi, pastu bila jadik kes 2003 plak, tetiba je perkara mandat ni dah jadik x relevan? yg aku pertikaikan ialah kenapa PP x suh MJ gi ambik balik mandat drp Che Mat sptmana yg Che Mat buat masa tahun '93 dgn Pak Ak dulu? kenapa je tiba2 GUSC boleh dilantik, padahal dlm vcd tu si amrudin tu kata x boleh?

    ni dia link si penipu tu skali lagi:

    http://www.youtube.com/watch?v=b_Fw7lmMtP0&feature=player_embedded

    sapa boleh jawab persoalan ni?

    aku tau jwpan dia, tapi aku nk tengok mcmana geng2 PP ni nk jwb!

    gugat: jwpan ko menunjukkan yg ngko mmg x dpt nk jwb persoalan aku tu

    ReplyDelete
  10. Kepada ahli lama dan baru persatuan silat cekak hanafi, baca lah seruan ini, kembali lah berkeluarga, layan lah ahli baru seperti adik kita dan ahli lama seperti abg2 kita, bertukar-tukar ah salam dan ilmu, bila bergaul biar besungguh2, jgn mata kelain telinga kelain,jgn memandang seseorang itu rendah dan jgn memandang seseorang itu tinggi, pandang ah mereka seperti pandangan seorang manusia kemanusia lain, seorang hamba allah kepada hamba allah yang lain, pandangan seorang islam kepada islam yang lain, berpegang kepada agama islam dan janji seorang seorang ahli silat, jika ada sebarang percangahan atau persoalan tanya pada org yg lebih berpengetahuan.

    Mari lah ahli persatuan silat cekak ustaz hanafi malaysia. Marilah bangun menggegar kembali dunia dengan berpegang teguh pada agama dan hukum islam, gemaan nyanyian lagu persatuan, dgn gerakkan persilatan, semangat seorang pahlawan dan dengan sisipan pesanan arwah ustaz hanafi kita. Marilah ahli persatuan

    Kita tentang tomahan dari puak Mad Radzi dengan tenang, benar dan bertenaga. Kita kembali membina Empayar kita.Sesungguhnya kita dipihak benar dan kita mempunyai bukti bersama kita. Sama2 kita tentang mereka. Biar mereka bertindak membabi buta, kita bertindak mengikut akal fikiran kita.

    Marilah Ahli Cekak Hanafi. Bangkit! Bangkit! Menggegarkan dunia!

    Hidup Cekak Hanafi!
    Hidup Cekak Hanafi!
    Hidup Cekak Hanafi!

    demi kebenaran!

    - ai ai and the way

    ReplyDelete
  11. Anonymous said...
    a. panglima tok Rashid telah amanahkan kpd tok yahya said untuk serah balik silat ni kpd sesiapa drpd kedah yg berjaya menamatkan pembelajaran silat cekak ini. tok yahya said pegang amanah ni sampai Ustaz Hanafi yg berjaya.


    Betull.. aku setuju


    b. YA memang seorang. SEBAB silat cekak Ustaz Hanafi yang LAHIRKAN SEMULA dan hanya beliau GU Silat Cekak pada ketika tersebut. Perjanjian tersebut dibuat kerana yang dibawa ole Yahya Said adalah silat kalimah dan bukannya silat Cekak... Tapi disebabkan SC yg lebih mndapat sambutan maka Yahya Said menghebahkan fitnah SC meniru Silat Kalimah serta mencuri anak muridnya iaitu LONG BERSAUDARA...(YAHYA SAID ni sama mcm Amrudin Alfitnatu la...)



    Aku tak setuju kau bohong fakta... Long Bersaudara di Pecat dari Persatuan Oleh Ustaz Hanfi, tidak timbul soal dicuri oleh Pak Ya. Kemudian mereka bersama menyerang Ustaz termasuk semasa Konvesion silat.

    Berbeza dengan Peranan Amruddin yang kau kata Alfitnahtulah itu.. Segala yang dibuat pada ketika perlantikan Mad Radhi Al Khodi ada lah semata untuk memenangkan Mat Radi dari serangan kumpulan Pak Ak dan Maiden, termasuklah penerangan melalui video yang di buat dan yang puak Radi alkhodi guna pakai itu.. Semata untuk membenarkan dan memihak kepada Mat Radi sahaja sahinggalah pada saat dan ketika Mat Radi Alkhodi mencabul budak perempuan bawah umur anak kepada rakan baik sendiri. Yang konon dia kata Gatal tetapi dia sendiri cuba ambil kesempatan.

    Jika puak kau teliti semula video itu korang akan paham apa yang di sampaikan oleh Amruddin itu, dimana hujungnya pengesahan Mat Radi sebagai Guru setelah mendapat pengesahan dan kelulusan dari Majlis Maufakat Tertinggi.

    Jika soal mandat yang korang besarkan aku bertanya siapakah yang memberi MANDAT untuk Isyak Hitam menjalankan peranan sebagai Guru Utama silat cekak?

    Dan mengapa pihak Silat Cekak Hanafi atau keluarga Ustaz hanafi gagal untuk menghalang Pak Ak dari terus menjalankan Silat Cekak.

    Dan mengapa tidak pihak keluarga Ustaz Hanafi memikir mengapa Persatuan Silat Cekak Hanafi Malaysia ditubuhkan pada 1994?




    c. ya memang almarhum yg amanahkan kepada tok ak dan dipersetujui dan diakui ketika itu oleh semua MMK dan didengki oleh Amrudin Alfitnatu walaupun dia sendiri terlibat dlm memperakuinya.


    Ini pun kau cuba bohong fakta..
    Tiada siapa pun yang Almarhum Ustaz namakan sebagai penganti dirinya sahingga beliau menghembuskan nafas terakhir dirumah beliau.
    MMT hanya menyetujui perlantikkan Pak Ak sebagai penganti setelah beliau pergi berjumpa pihak keluarga Ustaz, dan memohon untuk memangku menjadi Guru Utama Silat Cekak berdasarkan kata sokongan dari YDP Perak ketika itu.


    d. maaf tiada dlm pengetahuan

    e. sama mcm c


    Bagus tak tahu lebih baik duduk diam.

    f. sama la mcm amrudin Buang dan kuncu2nya... tapi bukan haru-biru je malah haru hitam dibuatnya...

    Cermin diri rata rata sebelum mengata, yang mengharu birukan ialah Mat Radi yang kni dah tambah KODI yang mencabul budak perempuan bawah umur. dan kesnya sedang dibicarakan di makamah.
    nasib baik cabul sahaja kalau rogol dah tentu bertambah Mat Radi Al-TODI


    g. itu gi tanya kt DM yang sama2 haru hitam mcm amrudin buang... mandat dpd siapa dia dapat? sedar ke tak ALmarhum Ustaz Hanafi pernah cakap dia TAKLAYAK jadi GU...

    lgpun silat ini silat warisan Melayu, xtahu plak aku CM ni lebih ramai penyokong India drpd bangsa Melayu sendiri, nmpk sgt CM lebih sggup India yg jd pemimpin drpd Melayu...

    -Say No To ABATG 007-

    Bukan urusan aku.

    ReplyDelete
  12. GUGAT, apa yg salh ttg penulisan SNTA007 tu. cerita la. aku nak tahu sgt.dan bagi semua geng kita jelas ttg kesalahan dia tu.

    ReplyDelete
  13. Syukran

    Komen aku dlm [ ]

    Anonymous said...
    kenapa orang cekak hanafi perlu sibuk dengan masalah silat cekak malaysia?

    [Aku tersenyum sbb bile jd kes cabul guru aku, CM bertempek. Jd ape nak buek skrg?]

    dalam kenyataan nombor d..

    tok ya meninggal tahun 1979.. macam mana pulak dia boleh gi jumpa keluarga almarhum tahun 1986?

    October 25, 2009 10:56 AM

    [Yg ni aku silap sbb sebenarnye Tok Ak bukan Tok Ya.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  14. Syukran

    Jawapan di atas memadai. syukur aku

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  15. '..mendapat pengesahan dan kelulusan dr MMT..'

    bukannya melantik!!!!

    puas dah aku teliti dlm vcd tu, tapi xde pun sebut pasal GUSC tu boleh dilantik? kalau aku terlepas pandang, tolong berikan aku pada minit ke berapa ianya diberitahu.

    mcm yg aku kata sblm ni la, jika penyerahan mandat antara Pak Ak & Che Mat tu x relevan, so buat apa nk selitkan rakaman audio tu dlm vcd tu? org2 yg dok beri kenyataan dlm vcd tu pun byk berkisar ttg mandat Che Mat tu, what's the point? kenapa tidak ada sorg pun yg menyatakan bhw Che Mat jadik GUSC krn dilantik?

    apa yg amrudin katakan tu amat jelas dan terang, dan bila aku relatekan dgn mana2 kenyataan drp org2 lain di dlm vcd tu pun, ianya tetap hakikat yg sama yakni 'GUSC tidak boleh dilantik oleh MMT/MMK/PP, hanya guru skrg yg boleh memilih guru seterusnya'..

    ReplyDelete
  16. b. maaf sekiranya tersilap fakta tetapi yang penting yang aku nak tegaskan kat sini, Silat Cekak sememangnya ada 1 Guru Utama sahaja dalam sesuatu masa. dan tok ya bukan Guru Silat Cekak pun semasa Almarhum Ustaz Hanafi melahirkan Silat Cekak.dan aku nak jelaskan yang perjanjian yg dibuat adalah berdasarkan tok ya Guru Silat Kalimah dan Ustaz hanafi Guru Silat Cekak.
    Janganlah tok batin memutarkan fakta dan cuba untuk berdalih dari soalan yang ditanya. nape tetiba plak ko back-up amruddin alfitnatu tu yang takde kene mengena dengan soalan yg ditanya.

    c. jawapan ko ni mengelirukan dan cuba menyembunyikan fakta sebenar. ko kata ustaz xnamakan pengganti? habis tu nape MMT mengisytihar tok ak hanya sebagai pemangku? nape xjadi Guru Utama terus?dan berdasarkan kata sokongan dari YDP Perak ketika itu.apa ydp perak kata masa tu? nape dia kata pak ak hanya pemangku? sape guru sebenar? nape xdiiytihar terus Guru tersebut? ko tanya sape yg beri MANDAT kepada ishak hitam? semestinya Almarhum Ustaz Hanafi dan disokong oleh ydp perak dan dipersetujui pihak keluarga dan diterima oleh MMT berdasarkan fakta bahawa ishak itam hanya pemangku kerana Guru Utama yg diceritan oleh Ustaz Hanafi seblum beliau meninggal dunia belum cukup umor tetapi sudah pun diijazahkan oleh beliau di PP.bukan aku kata, tetapi pihak MMT dan MMK termasuk amruddin alfitnatu yg kata dengan tegas dan dicanangkan di seluruh pelusok negara sebelum kes 2006 berlaku.

    d. bodohnya tok bidan buat2 tahu sedangkan bukan tok ya yang dimaksudkan tapi tok ak. Tok ak jumpa keluarga almarhum untuk menceritakan apa yg almarhum ceritakan kpd beliau siapa pengganti beliau dan ditegaskan beliau mempunyai mandat untuk memangku sementara menunggu pengganti tersebut cukup umurnya. dan perkara ini turut disokong dan mempunyai saksi yg terdiri drpd bbrapa org pendukung silat cekak pada ketika itu termasuk amrudin alfitnatu. disebabkan perkara ini juga amrudin alfitnatu ni, terus menegak kebenaran yg telah nyata supaya Guru Utama yg sebenar dapat balik haknya setelah tok ak merapu dan sesat.

    f. satu lagi tuduhan dr pihak pelampau... nak tuduh Guru Utama mencabul tetapi tunjukkan bukti beliau membela diri, sepatutnya tunjukkan video pengakuan shima geratil tu... baru betul nak tuduh org bersalah. bodoh! kalau ikut video yang ditunjukkan Guru Utama berkata dia telah menghubungi asnawi semasa dia berada di rumah tersebut. dan video yg lain pula Guru Utama berkata shima geratil tu yg tarik tangan dia. So, apa bukti Guru Utama yg mencabul?dan apa bukti shima geratil tu dicabul secara paksaan? XJANGGAL kE? pihak PP lebih percaya dengan akuan sumpah shima geratil drpd SUMPAH WALLAHI, WA BILLAHI, WA TALLAHI...oleh Guru Utama bagi menafikan tuduhan tersebut...

    g. jadilah CM silat bangsa india

    -Say No To ABATG 007-

    ReplyDelete
  17. Syukran

    Pada aku hujah2 SNTA ni xde fakta. Cume omong2 kosong. Ngaku aje ler xtau detailnye.

    Tp aku rase kamu ni anak murid di zaman Tok Ak sbb kamu sgt emosi ttg hal mandat dan VCD MK tu.

    Pd aku elok ler kamu ikut guru aku tu. sesame masuk jel. Bagus gak tu. Rase bersama.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran

    ReplyDelete
  18. kalau beginilah jawapan kau ni gugat atas hujah2 SNTA tu.. mmg aku gelak pada kau nih..

    hahahaha... tapi takpelah.. kau ni pun budak lagi..

    ReplyDelete
  19. --->Anonymous said...
    '..mendapat pengesahan dan kelulusan dr MMT..'

    bukannya melantik!!!!

    puas dah aku teliti dlm vcd tu, tapi xde pun sebut pasal GUSC tu boleh dilantik? kalau aku terlepas pandang, tolong berikan aku pada minit ke berapa ianya diberitahu.

    mcm yg aku kata sblm ni la, jika penyerahan mandat antara Pak Ak & Che Mat tu x relevan, so buat apa nk selitkan rakaman audio tu dlm vcd tu? org2 yg dok beri kenyataan dlm vcd tu pun byk berkisar ttg mandat Che Mat tu, what's the point? kenapa tidak ada sorg pun yg menyatakan bhw Che Mat jadik GUSC krn dilantik?

    apa yg amrudin katakan tu amat jelas dan terang, dan bila aku relatekan dgn mana2 kenyataan drp org2 lain di dlm vcd tu pun, ianya tetap hakikat yg sama yakni 'GUSC tidak boleh dilantik oleh MMT/MMK/PP, hanya guru skrg yg boleh memilih guru seterusnya'..
    <---

    Puak kau kena terima hakikat bahawasanya ketika itu untuk membalas serangan dari puak Isyak Hitam dan Puak Miden maka Video itu dikeluarkan bagi mempertahankan Mat Radi .. itu sahaja.

    Jika tidak di lantik, diperakui dan dipersahkan oleh MMT siapa melantik Mat Al Kodi sebagai Guru Utama? kalau terima mandat dari Isyak Hitam kenapa Isyak Hitam masih bergelar Guru Utama Silat Cekak sedang kan Mat radi Guru Utama Silat Cekak Hanafi, kenapa puak kau tidak bertanya mengapa Cekak Hanafi dan bukan Cekak Malaysia?

    Jika pengkajian puak kau bagus kau akan jumpa titik mulanya.

    ReplyDelete
  20. --->Anonymous said...
    b. maaf sekiranya tersilap fakta tetapi yang penting yang aku nak tegaskan kat sini, Silat Cekak sememangnya ada 1 Guru Utama sahaja dalam sesuatu masa. dan tok ya bukan Guru Silat Cekak pun semasa Almarhum Ustaz Hanafi melahirkan Silat Cekak.dan aku nak jelaskan yang perjanjian yg dibuat adalah berdasarkan tok ya Guru Silat Kalimah dan Ustaz hanafi Guru Silat Cekak.
    Janganlah tok batin memutarkan fakta dan cuba untuk berdalih dari soalan yang ditanya. nape tetiba plak ko back-up amruddin alfitnatu tu yang takde kene mengena dengan soalan yg ditanya.


    Kau bohong fakta!
    Silat Kalimah tidak ujud semasa perjanjian Pak Ya dengan Ustaz, silat Kalimah hanya ujud selepas Long Bersaudara dipecat oleh Uztas Hanafi.

    Kalau kau masih hingusan lagi ketika itu sila rujuk Majalah dewan rakyat cetakan tahun 1972 jika tak silap

    c. jawapan ko ni mengelirukan dan cuba menyembunyikan fakta sebenar. ko kata ustaz xnamakan pengganti? habis tu nape MMT mengisytihar tok ak hanya sebagai pemangku? nape xjadi Guru Utama terus?dan berdasarkan kata sokongan dari YDP Perak ketika itu.apa ydp perak kata masa tu? nape dia kata pak ak hanya pemangku? sape guru sebenar? nape xdiiytihar terus Guru tersebut? ko tanya sape yg beri MANDAT kepada ishak hitam? semestinya Almarhum Ustaz Hanafi dan disokong oleh ydp perak dan dipersetujui pihak keluarga dan diterima oleh MMT berdasarkan fakta bahawa ishak itam hanya pemangku kerana Guru Utama yg diceritan oleh Ustaz Hanafi seblum beliau meninggal dunia belum cukup umor tetapi sudah pun diijazahkan oleh beliau di PP.bukan aku kata, tetapi pihak MMT dan MMK termasuk amruddin alfitnatu yg kata dengan tegas dan dicanangkan di seluruh pelusok negara sebelum kes 2006 berlaku.

    Ini bukan bohong fakta tetapi kau tertipu dengan bohongan Guru Al Kodi kau tu, biasalah dia tu kan kuat bohong.

    Tiada siapa boleh sahkan Ustaz ada menamakan pengantinya termasuk Pak Ak, baik Hj Amrudin, Haji Nasir, Hj Amrahi, Cikgu Rauhi dan siapa pun orang lama termasuklah Dato' Hj Maidin.

    Kau kena tanya pada keluarga jika kau tak boleh percaya Hj Amrudin yang memegang jawatan Setiausaha Majlis maufakat Tertinggi ketika itu, apa yang telah Pak Ak katakan berkenaan dengan urusan Memangku ini, dan kau akan tahu ceriata sebenar jika kau tak kena kencing dengan keluargalah.

    Soal Guru Alkodi kau tu di ijazah kan oleh Ustaz Hanafi siapa menjadi saksinya?

    Dahulu demi menjaga nama baik Keluarga dan nama Persatuan banyak perkara kecil tidak di ketengahkan bagi menjaga ukuah sesama ahli diketika itu.

    Ingat orang terakhir yang berjumpa ustaz Hanafi sebelum dia meninggal dunia bukan Cikgu Rauhi saperti mana yang di hebah bab " Ak ada sebagai ganti"


    -Say No To ABATG 007-<------

    Bukan urusan aku

    ReplyDelete
  21. --->Anonymous said...

    d. bodohnya tok bidan buat2 tahu sedangkan bukan tok ya yang dimaksudkan tapi tok ak. Tok ak jumpa keluarga almarhum untuk menceritakan apa yg almarhum ceritakan kpd beliau siapa pengganti beliau dan ditegaskan beliau mempunyai mandat untuk memangku sementara menunggu pengganti tersebut cukup umurnya. dan perkara ini turut disokong dan mempunyai saksi yg terdiri drpd bbrapa org pendukung silat cekak pada ketika itu termasuk amrudin alfitnatu. disebabkan perkara ini juga amrudin alfitnatu ni, terus menegak kebenaran yg telah nyata supaya Guru Utama yg sebenar dapat balik haknya setelah tok ak merapu dan sesat.

    Kalau pun aku bodoh tetapi aku tidak sejahil kau yang taksub membuta tuli, aku masih kenal mana haq mana batilnya.

    Saperti yang di jelaskan diatas tadi, demi untuk menjaga nama baik keluarga dan persatuan maka tiada siapa pun yang bertanya akan sahnya cerita yang dibawa oleh Isyak Hitam.

    Jika itu benar dan boleh di akui oleh Keluarga akan kebenaran kata Isyak Hitam mengapa pihak keluarga tidak berdepan dengan Isyak Hitam berkenaan hak menjadi Guru Utama silat Cekak, kenapa Mat Radi Al kodi hanya menjadi guru utama silat cekak hanafi dan kini guru utama cekak pesaka? dan tidak Guru Utama Silat Cekak?

    Mengapa pihak keluarga yang kononnya di temui oleh Isyak Hitam menyatakan dirinya pemangku Guru tidak berdepan sendiri dengan pihak persatuan Cekak Malaysia?

    Mengapa mohon jasa baik Hj Amrudin dan Hj Nasir untuk menyelesaikan kemelut ketika itu?

    Kalau masih berhingus lagi hati hati bila menilai fakta.

    f. satu lagi tuduhan dr pihak pelampau... nak tuduh Guru Utama mencabul tetapi tunjukkan bukti beliau membela diri, sepatutnya tunjukkan video pengakuan shima geratil tu... baru betul nak tuduh org bersalah. bodoh! kalau ikut video yang ditunjukkan Guru Utama berkata dia telah menghubungi asnawi semasa dia berada di rumah tersebut. dan video yg lain pula Guru Utama berkata shima geratil tu yg tarik tangan dia. So, apa bukti Guru Utama yg mencabul?dan apa bukti shima geratil tu dicabul secara paksaan? XJANGGAL kE? pihak PP lebih percaya dengan akuan sumpah shima geratil drpd SUMPAH WALLAHI, WA BILLAHI, WA TALLAHI...oleh Guru Utama bagi menafikan tuduhan tersebut...

    Soal mencabul itu telah menjadi urusan Makamah. Setidaknya masa telah membuktikan perkara itu berlaku.

    Apa yang berlaku?
    1. Dia berada dirumah itu.
    2. Dia berada didalam rumah budak itu
    3. Dia menyentuh buah dada Budak itu ( Mencabul bila bukan dengan rela)

    Soal video itu sebagai bukti bahawa setiap gerakan dan pengakuan ada dirakamkan dan bukan cakap kosong macam Guru Al Todi.

    Untuk melihat video sepenuhnya tunggu masa dan ketika pihak Persatuan Seni Silat Cekak Hanafi akan siarkan untuk tatapan seluruh Warga Cekak Hanafi


    g. jadilah CM silat bangsa india

    -Say No To ABATG 007-
    <------

    Bukan urusan aku

    ReplyDelete
  22. betul tu, gugat pun dok kata sumpah Che Mat tu x sah...ntah apa2 ntah! dia ingat bila sumpah guna nama Allah tu, kita boleh ke tentukan kesahihannya?

    ReplyDelete
  23. Syukran

    Khabarbye ptg ari ni CM buat EGM di De Palma Ampang. Guru dilantik melalui EGM. Elok ler tu.

    Mitos ttg guru silat cekak

    - orang Kedah
    - sorang aje
    - orang melayu tulen
    - mandat dr satu guru ke satu guru

    REALITInye

    Pada 1986, Al-Marhum Ustaz Hanafi telah pulang ke Rahmatullah dengan aman dan lapang dada.

    Pada 2009, dah ade 4 guru kununnye.

    Fikir2 ler skt.

    Al-Marhum xsalah. Yg salah ade ler anak2 murid dan keluarganye.

    Kembali ler ke pangkal jalan. Bertaubat seblum terlambat.

    Atau SC akan pecah 21 ikut bintangnye

    Jika ya, kita cari ler yg ori dan yg hak daripada Al-Marhum.

    Jawapannye ade pd anak2 muridnye yg setia.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  24. Syukran

    Komen aku dlm [ ]

    Anonymous said...
    kalau beginilah jawapan kau ni gugat atas hujah2 SNTA tu.. mmg aku gelak pada kau nih..

    hahahaha... tapi takpelah.. kau ni pun budak lagi..

    October 29, 2009 3:50 AM
    [Betul. Aku masih budak2 lg. Aku teringat citer singapura di langgar todak. Tp aku perlu xjd mangsa nnt.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  25. Tok Bidan,

    kenyataan kamu seolah2 mengatakan bhw fakta2 & kenyataan2 di dlm vcd itu adalah pembohongan : .."maka Video itu dikeluarkan bagi mempertahankan Mat Radi .. itu sahaja.."

    jadi selama ini kita dok berbohong la semata2 nak memenangkan Che Mat, gitu??!?

    kalau betul pun nak melawan tentangan2 drp Pak Ak dan Meideen, perlu ke nak berbohong??!?

    kenapa tidak digunakan je 'fakta' sebenar iaitu 'Che Mat dilantik oleh MMT/MMT/PP menjadi GUSC'??!?

    ReplyDelete
  26. Syukran

    Aku rase maksud Tok Bidan tu lebih kpd naper VCD tu diterbitkan pd ketika tu.

    Fakta2nye jelas. Tok Ak didapati salah oleh Jakim kerana berpegang kpd fahaman yg sesat. Pas tu beberape tahun kemudian, die kununnye telah bertaubat.

    Faktor utamenye pd aku Tok Ak perlu diturunkan krn pahaman nye tu xsame ngan Al-Marhum Ustaz Hanafi.

    Sape yg turunkan? Mestiler badan yg lantik Tok Ya dulu yakni PP atau skrg MMT.

    Skrg dah terbalik sbb dulu DM dan konco2nye sokong Tok Ak. DM bersame-same dgn org2 kuat CM skrg. Last2 buat EGM nak jd Guru dan Presiden lak. Ape rase Tok Ak skrg?

    Pd aku Tok Ak ler yg pecah amanah terhadap Al-Marhum Ustaz Hanafi.

    Skrg camne?

    Bak kate org, dunie ni bulat. Sat di atas sat di bawah.

    Skali lg aku hrp sume pihak yg terlibat dlm SC samade CH,CM pi cari jln pertemuan.

    Malu ler pd Al-Marhum Ustaz Hanafi sbb mereka ni sumenye anak2 murid beliau.

    Al-Marhum xsalah. Yg salah anak2 murid die dan keluarga die.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  27. ...sambung

    Ingat nama Al-Marhum Ustaz tetap harum hingga skrg kerana die adalah sebenar guru. Tok Ak dan guru aku bukan sebenar guru. Nama baik mereka tu hampeh belaka.

    Satu imej ajaran sesat. Satu guru cabul

    Tu sbb tindakan MMT turunkan mereka ni mmg tepat sekali.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  28. --->Anonymous said...
    Tok Bidan,

    kenyataan kamu seolah2 mengatakan bhw fakta2 & kenyataan2 di dlm vcd itu adalah pembohongan : .."maka Video itu dikeluarkan bagi mempertahankan Mat Radi .. itu sahaja.."

    jadi selama ini kita dok berbohong la semata2 nak memenangkan Che Mat, gitu??!?

    kalau betul pun nak melawan tentangan2 drp Pak Ak dan Meideen, perlu ke nak berbohong??!?

    kenapa tidak digunakan je 'fakta' sebenar iaitu 'Che Mat dilantik oleh MMT/MMT/PP menjadi GUSC'??!?

    <----


    Aku tidak megatakan perkara itu bohong tetapi "tiada siapa pun yang pergi bertanya dengan Isyak Hitam akan duduk perkara sebenar, Dan Majlis bersangka baik dengan apa yang di sampaikan oleh Isyak Hitam.

    Bila berlaku sesuatu yang di luar janggauakn pengamail Cekak dan asuah almarhum Ustaz maka kebenaran terpaksa di jelaskan.

    ReplyDelete
  29. pak ak sendiri telah mengakui telah menyerahkan silat cekak kpd en.mad semasa pertemuan 4 biji mata...dengan beliau berkias 'memang dah serah pun kpd mad cuma yang diserah hanya kereta tetapi kuncinya masih berada pada pak ak" kalo xcaya gi tanya dgn org2 lama CM....

    ReplyDelete
  30. Syukran

    Lagi ttg mitos guru silat cekak

    -ijazah 4 biji mata
    -guru mesti mati dulu sebelum guru baru ambil alih
    -guru istimewa pemimpin umat satu dunia?

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran

    ReplyDelete
  31. tambahan.....

    Ada gak di CM yg kata Tok Ak akan pegang fail ahli-ahli SC bersama dengan malaikat utk masuk ke dlm syurga.

    Wow. Pahaman ape ni? Al-Marhum Ustaz Hanafi ajar bende ni ke?

    Pd aku yg jd masalah besar Tok Ak dan guru aku adalah mereka DAKWA mereka guru istimewa.

    Bile jd guru SC otomatik jd sebenar guru. Segala ilmu Al-Marhum Ustaz Hanafi meresap masuk dlm diri masing-masing.

    Mereka bukan byk ilmu ugama pun.

    Dan jurulatih serta ahli2 kene tipu oleh mereka.

    Ape nak buek, klu diri sanggup ditipu, kene tipu ler.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran,

    ReplyDelete
  32. Hencem nye pak ak!

    Ok mari kita ungkai kes mandat2 ni eh.

    Ok aku amik satu contoh:-

    Aku kutip dari anonymous said. its simple and easy to understand but your mind only need to be open. So xmo komen2 k. nak terima x nk terima lu org punya pemikiran sendiri.

    Takken from anonymous said...
    pak ak sendiri telah mengakui telah menyerah kan silat cekak kpd en. mad semasa pertemuan 4 biji mata...dengan beliau berkias ' memang dah serah pun kpd mad cuma yang diserahkan hanya kereta tetapi kuncinya masih berada pada pak ak" kalo xcaya gi tanya org2 lama CM.....

    Jawapan yg tak seberapa aku:

    Kalo cara Lawak nya: camne nak start keta kalo takder kunci. Ha ha ha

    Kalo yg serius nya:
    Pada Mulanya
    Ustaz Hanafi ----> Pak Ak -----> Cik Mad Radzi Hanafi

    Ustaz = xde nama kan calon

    Pak Ak = Dilantik selepas 40 hari oleh?? haa, keluarga dan juga org2 lama @ mmt (selepas dapat kata sepakat).

    Cara dia jadi Guru Utama = Org lantik = Xde empat biji mata= xde pun pasing2 ilmu bisik semak lah dan xde pun pasing2 ilmu bisik semak panglima.

    Cik Mad = Dapat ilmu ape2 tah dari pak ak = pastu dapat perkataan "ok pak ak pulang kan benda ni dekat mat"(mandat) = Mandat tu kosong = Mad Jadi Guru Utama! Yea!

    Cik Mad = Kantoi bersalah oleh badan siasat = badan siasat cik mad yg suh wat= bdn tu pd mulanya kebanyakkan nye sokong cik mad = semua terpaksa mengeluarkan statement dia bersalah sebab memang dia bersalah dari segi agama = dia kena pecat! Huhuhuhu

    So kita mula balik

    Dengan membetulkan carta di atas

    Ustaz Hanafi Xde Namakan Calon ----> Lepas Empat Puluh Hari (Lantik Pak Ak sebagai penganti oleh keluarga dan orang lama yang dipanggil ahli MMT)-----> Pak Ak ------> Cik Mad (Kunon nya ada mandat)tapi dalam surat sign guru utama dia lupa yg ada syarat2 dia kena ikut keputusan MMT ----> Cik Mad Kena Pecat ats sebab cabul (Kan Cik Mad)----> MMT lepas 40 hari lantik Joe Marwi.

    Ok Pasal Mandat.

    Pak Ak
    Memang Xder Mandat
    (Ni yg bagi mandat kat dia jadi guru utama jap pun (Org2 lama dan kaum kerabat hanafi yang lantik dia)

    Che Mad
    Pun dah Xder Mandat
    (Dia dah kena lucut jawatan kan, sebab cabul orang)

    Key Soalan Kat Sini ***** Sape lah duk pilih Che Mad Radzi ni jadi Guru Utama DAN siapa yang bersetuju. Anak Hanafi ni bukan satu jer tp byk! Kat situ terletak nya jawap untuk semua jawapan****. Tak leh highlight lah pulak. So aku guna bintang. Wah!

    Joe Marwi yang cool ni
    Menjadi Guru Utama Kini
    (Dan mandat @ kuasa sebagai guru utama telah diberikan kepada dia selepas di lantik oleh MMT)

    So mitos nak turun ilmu2x masa nak jadi guru:
    4 biji mata
    Ilmu itu?
    Ilmu ini?

    Ha ha ha realitinya wahai kawan2x dn sahabat, Pak Ak Sendiri xder pun dapat mandat dari ustaz.

    Dia x sempat pun guna teknik 4 biji mata, and dia x dapat pun ilmu2 apa2 pun sebelum ustaz pergi ke dunia lain. Yang ditinggalkan oleh ustaz adalah PERSATUAN SENI SILAT CEKAK HANAFI! dan pada mula dari situ sebuah persatuan yang hebat terbentuk.

    Kesimpulannya : cik ak jangan nak sedap2x kata dia dapat mandat dari Ustaz Hanafi, dan Cik Mad jgn nak duk ngada2x kata dia ada mandat ckang. Cik Mad ada mandat dulu, tapi dia tu yang dok cabul org buat apa. Kalo anda kata anda(pak ak dan mad) ada mandat anda bohong. Dan Bak kata ustaz 'BOHONG' itu rugi.

    Haisei man.
    sEDap betul gurindam yg aku karang ni.

    Wahai Warga Cekak, Dah Terbuka Minda Anda:

    Apa lagi! Yang benar ada pada kita

    Jangan Takut, Jangan Gentar

    Hidup Persatuan Silat Cekak Ustaz Hanafi Malaysia!
    Hidup Persatuan Silat Cekak Ustaz Hanafi Malaysia!
    Hidup Persatuan Silat Cekak Ustaz Hanafi Malaysia!

    demi kebenaran!

    -ai ai and away

    ReplyDelete
  33. malangnya kebanyakan yang disebutkan oleh ai ai adalah auta dan menunjukkan tak baca sejarah silat cekak sepenuhnya...ish3...kesian.

    SEJAK BILE USTAZ TINGGALKAN PERSATUAN SENI SILAT CEKAK HANAFI???

    ustaz tinggalkan adalah PSSCM.
    ko pun nak jadi amruddin buang alfitnatu jgk ke?
    nak memutar belitkan fakta?

    -Say No To ABATG 007-

    syg, org buta nak buat2 celik.

    ReplyDelete
  34. Syukran

    Pada aku, jawapan SNTA-007 jelas jawapan org bute.

    Mmg ler panglima tersasul ttg name persatuan tu. Tersasul xpe asalkan jgn cabul mcm guru aku tu.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  35. Aduh typing error lak. Maaf saya betulkan kesilapan saya. Bukan Persatuan Silat Cekak Ustaz Hanafi tapi Persatuan Seni Silat Cekak Malaysia. Silap pulak.

    Tapi tak kan sebab nama persatuan saya dituduh auta pula? Terlalu tertutup pemikiran saudara ni.

    Yang penting Ustaz Memang telah meninggalkan sebuah persatuan secara hakikat nya. So kita sekarang bergerak di bawah persatuan bukannya kerana peribadi (Seperti AK dan Mad buat skang ah).

    Anak-anak hanafi dulu pun bukan nya bergiat aktif sgt pun dalam silat sehingga tertubuhnya SILAT CEKAK MALAYSIA. BUKAN?

    Jangan Takut dan Jangan Gentar

    Kita Hamba Allah dan Mereka pun Hamba Allah!
    Kita Semua Hamba Allah! Allah sentiasa ada! Allah maha Esa! Allah akan bersama dipihak yg benar.

    Selagi kita dipihak yg Benar.
    Dan mempunyai bukti-bukti.
    Kita Teruskan Berjuang!

    Hidup persatuan silat cekak hanafi!
    Hidup persatuan silat cekak hanafi!
    Hidup persatuan silat cekak hanafi!

    -ai ai and the way

    ReplyDelete
  36. Salam sahabat...

    lawatilah laman web terbaru...

    http://taksub-qadhi.blogspot.com/

    ReplyDelete
  37. 'hidup persatuan'?

    kenapa 'tidak hidup silat cekak'?

    apa yg diperjuangkan? silat, atau persatuan?

    ReplyDelete
  38. Taken From Anonymous said...
    'hidup persatuan'

    kenapa 'tidak hidup silat cekak'?

    apa yg diperjuangkan? silat, atau persatuan?

    Apa punya tur soalan ini??
    Bukan Sama je ke Persatuan Silat Cekak dan Silat Cekak. Ia membasa misi dan visi yang sama. Ia juga membawa perjuangan yg sama. Takkan ini pun boleh mencetuskan kontroversi?? Lawak betul ko ni obe.

    Hidup Persatuan Silat Cekak Ustaz Hanafi!
    Hidup Persatuan Silat Cekak Ustaz Hanafi!
    Hidup Persatuan Silat Cekak Ustaz Hanafi!

    demi kebenaran!

    -ai ai and the way

    ReplyDelete
  39. Apa KODI...KODI...

    Siapa KODI nih?.... meh aku sekeh kepala die...

    Makna atau definisi : kodi

    1. dua puluh; dua ~ kain empat puluh helai kain; kepala ~ a) kain (sarung) yg diletakkan di atas sekali pd ikatan beberapa helai kain (sbg contoh); b) ki ketua kumpulan orang-orang jahat (atau budak-budak nakal); 2. tidak istimewa atau tidak tinggi mutunya (kurang baik buatannya dsb); barang (kain dll) ~ barang (kain dll) yg rendah mutunya dan murah harganya, barang (kain dll) yg dibuat banyak-banyak;

    berkodi-kodi beberapa kodi, berpuluh (helai);

    kodian berkodi-kodi; barang ~ barang kodi;

    perkodian; kepala ~ kain yg diletakkan di atas sekali pd ikatan kain, kepala kodi.

    ReplyDelete
  40. ape yg diperjuangkan??
    mentauhidkan Allah Taala..
    menggunakan medium silat..
    silat tanpa persatuan.. camne nak bergerak..
    semua saling berkaitan..

    ReplyDelete
  41. silat tanpa persatuan pun bole gerak....biar anak murid dtg cari tok guru....tak perlu besar-besaran...gah...grand....

    ReplyDelete
  42. kita kene bergerak sealiran dgn zaman...
    p'tuan takde camne nak cr tok guru..
    sape plak yg nak ngenalkan tok guru tu..
    camne plak impak pd masyarakat..
    penubuhan p'tuan antara lain utk memudahkan penyampaian ilmu pd masyarakat..

    ReplyDelete
  43. Syukran

    Jwpan ade pade kite. Sape buat die dpt. Yg penting kite gerakkan SCH.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran

    ReplyDelete
  44. -sAY nO abaTGN 007- aKU x buta

    mcm ko yg pejam kan mata, butakan telinga, dan TutupKAN muLut bila Guru aku (cik mad) melanggar agama!

    Hahahaha



    -ai ai and the way

    ReplyDelete
  45. aku nak tanya Anonymous, Tentang Che Mad sign Surat drpd MMT yg dia bersedia mengikut arahan MMT. Soalan aku, bukankah masa mesyuarat MMT , undian kedudukan GU, undian berpihak kpd Che MAd tetapi dipertikaikan atas alasan TEKNIKAL krn undian dibuat secara terbuka. Bukankah sblm undian diteruskan secara terbuka, sudah dinyatakan tujuannya adlh utk melihat pihak sebenar yg masih mahu mengakui Che Mad sbg GUSC.

    Andaikata keputusan masa tu tidak memihak kpd CHE MAD, aku rasa, alasan TEKNIKAL tu tidak dipandang pun krn ia memang permintaan pihak yg mengakui hak Che Mad sbg GUSC.dan aku rasa Mesyuarat MMT kedua yg melucutkan Hak Che MAd pasti tak DIBUAT lagi.

    ReplyDelete
  46. Salam Panglima...

    Kita tidak bertindak atas dasar andaian...
    Kita bertindak atas dasar fata dan menurut perlembagaan..
    Perlembagaan yang telah dipsersetujui semasa pembentukan persatuan oleh semua ahli.. Dan diperakui dari tahun ke setahun dalam AGM...

    Panglima Ismail
    Orang yang bijak ialah orang sedikit menggunakan tenaga, banyak menggunakan akal...

    ReplyDelete
  47. Orang yang bijak memfitnah dan memutarbelit memanglah sikit guna tenaga banyak guna akal

    TAPI

    Orang yang bijaksana banyak guna akal dan banyak guna tenaga sepertimana Nabi Muhammad dan Para Sahabat...

    Semua banyak Gunakan Tenaga dan Akal

    ReplyDelete
  48. Jangan lupa plaks. Si MJ Al Kodi yang bijak menggunakan akal untuk BERBOHONG! BERBOHONG! BERBOHONG!

    Dan sedikit menggunakan tenaga untuk MENCABUL! MRNCABUL! MENCABUL!

    Sehingga dia telah hilang MANDAT! MANDAT! MANDAT!

    ~ Dugong Laut China Selatan ~

    ReplyDelete
  49. Syukran

    Lahh aku termiss nak jwb hujah ni.
    Komen aku dlm [ ].

    Anonymous said...
    aku nak tanya Anonymous, Tentang Che Mad sign Surat drpd MMT yg dia bersedia mengikut arahan MMT.
    [Ni semase ni MULA2 jd guru ler. Tahun 93.]

    Soalan aku, bukankah masa mesyuarat MMT , undian kedudukan GU, undian berpihak kpd Che MAd tetapi dipertikaikan atas alasan TEKNIKAL krn undian dibuat secara terbuka.
    [Ikut info aku miting ni pada bulan Sept 2006. MMg dipertikaikan oleh MMK 2006-2009 selepas keputusan MMT yg memihak guru mase tu.]

    Bukankah sblm undian diteruskan secara terbuka, sudah dinyatakan tujuannya adlh utk melihat pihak sebenar yg masih mahu mengakui Che Mad sbg GUSC.
    [Ni yg jd masalah sbb pengerusi - Pak Jamaluddin xtau jd pengerusi. Ikut semberono ajer.]

    Andaikata keputusan masa tu tidak memihak kpd CHE MAD, aku rasa, alasan TEKNIKAL tu tidak dipandang pun krn ia memang permintaan pihak yg mengakui hak Che Mad sbg GUSC.dan aku rasa Mesyuarat MMT kedua yg melucutkan Hak Che MAd pasti tak DIBUAT lagi.
    [Soal andaikata xtimbul sbb yg benar terjd telahpun terjadi.

    Mesy kedua MMT telah pun berlaku pada bulan Mac 2007 bile guru aku dah kene tangkap bile keluarga mangsa buat aduan polis.]


    November 7, 2009 9:14 PM

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  50. KODI ni kalu bahaso kelate maksudnyo KELAS PALING LEKEH SEKALI !!!

    ReplyDelete