Saturday, October 10, 2009

Akademi Silat Cekak Hanafi - satu badan komersil?

Akademi Silat Cekak Hanafi telah ditubuhkan lebih setahun yg lalu. Setelah ianye ditubuhkan, ramai yg ingin tau ape ke sebenar tujuan ia ditubuhkan. Ade ke ia dibuat akibat krisis yg sdg melanda SCH? Ade ke ia satu badan komersil utk kepentingan persatuan? Atau kepentingan beberape individu seperti CEOnye? Ape peranan YM Guru Utama dalam badan ini?

Marile kite same2 bincangkan topik ini.

Yg penting, kita tau dan paham naper ianye diwujudkan.

Kite gak ingin tau ape ke Al-Marhum Ustaz Hanafi berhasrat utk menubuhkan satu akademi?

La ni, ade lak diadekan satu aktiviti golf amal yg libatkan akademi. Ape pandangan kite sume?

*sama-sama berpesan dengan kebenaran.

17 comments:

  1. Syabas gugat..

    topik bermutu mcm ni baru la best nak dibincangkan daripada asik2 topik memburukkan individu aje yg senang2 bole buatkan kita tersasar jadi fitnah..

    pada aku hasrat Ustaz Hanafi untuk melihat kelahiran sebuat akademi sudah separuh terlaksana.. ada banyak lagi kerja yg perlu dilakukan oleh semua yang terlibat terutamanya dalam menarik minat sebanyak mungkin golongan sasaran memasuki silat menggunakan selok belok teknik marketing terkini seperti penggunaan video dan dvd, hebahan dalam media2 terpilih seperti forum2 dan blog yang ramai pengunjung..

    aku juga suka utk cadangkan supaya akademi mengajurkan seminar2 pendek dan kursus singkat 3 hari 2 malam umpamanya di mana2 resort utk mengajarkan silat secara berperingkat.. contohnya.. 3 hari 2 malam peringkat asas.. kemudian boleh disambung di kelas berikutnya di tarik lain utk buah jatuh 3 hari 2 malam..cdan seterusnya.. ini merupakan sistem terkini yg popular dalam educational marketing..

    ReplyDelete
  2. Syukran

    1 pandangan yg menarik. Aku dipahamkan semase zaman Al-Marhum, beliau xsuke SC dikomersilkan. Gak die mare jika ade sesape yg ambil kesempatan utk buat duit secara peribadi dpd persatuan atau ahli-ahli persatuan. Betoi ke?

    Namun bagaimana kite dpt kawal kosnye? Leh ke kita buat bende ni secara sukarela lg. New marketing stratergies? Camne ngan sistem yuran skrg?

    Sesape yg lame tlg ler bg info. Aku nak tau ni.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  3. pada aku dikomersialkan bermaksud menggunakan silat utk keuntungan. dalam hal ni perkara pertama adalah untuk sampaikan silat dengan cara lebih efektif. soal keuntungan tak akan timbul bila kita charge penginapan, makanan dan dewan dgn harga kos semata2..ataupun mungkin dengan satu kos yg boleh cover harga kos operasi akademi utk setahun misalnya..

    ataupun boleh juga dibuat hanya untuk ahli yg sudah tamat..

    sementara anak2 murid didikan langsung ustaz hanafi masih ada elok kita jangan buang masa untuk mendapat curahan ilmu daripada mereka dengan cara lebih efektif khususnya melalui seminar seperti ini..

    ReplyDelete
  4. Aku rasa, lepas pecah ni, amanah Ustaz minta kita semua org lama masa tu jaga Mak Teh dan Ahli keluarganya agak sukar nak ditunaikan.aku rasa bersalah kini kerana Persatuan atau akademi ni akan abaikan amanah tersebut.Kita masing2 dah sibuk kembangkan sc melalui persatuan dan akademi.Aku harap, pihak pengurusan dan GU baru kena pikir juga cara nak jaga amanh yg satu ni.PONING DEN !

    ReplyDelete
  5. Syukran

    Komen aku dlm [ ].

    Ranjau said...
    pada aku dikomersialkan bermaksud menggunakan silat utk keuntungan.
    [Ok. Aku setuju yg ni.]

    dalam hal ni perkara pertama adalah untuk sampaikan silat dengan cara lebih efektif.
    [Ok. Aku setuju gak.]

    soal keuntungan tak akan timbul bila kita charge penginapan, makanan dan dewan dgn harga kos semata2..ataupun mungkin dengan satu kos yg boleh cover harga kos operasi akademi utk setahun misalnya..
    [Rase-rase ahli-ahli boleh terima ler sbb sy dimaklumkan semase zaman Al-Marhum Ustaz Hanafi dulu, tiade ape-ape yuran/bayaran yg dikenekan. Tlg jelaskan skt hal ni. Aku nak tau ler.]


    ataupun boleh juga dibuat hanya untuk ahli yg sudah tamat..
    [Same seperti hujah di atas. Rase-rasenye mereka leh terima?]



    sementara anak2 murid didikan langsung ustaz hanafi masih ada elok kita jangan buang masa untuk mendapat curahan ilmu daripada mereka dengan cara lebih efektif khususnya melalui seminar seperti ini..

    October 10, 2009 10:35 PM
    [Aku setuju sbb mereka telah jd otai-otai. Jgn lepaskan peluang. Hrpkan guru aku dan tenaga pengajar aku dulu hampeh.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  6. Syukran

    Komen aku dlm [ ].

    Anonymous said...
    Aku rasa, lepas pecah ni, amanah Ustaz minta kita semua org lama masa tu jaga Mak Teh dan Ahli keluarganya agak sukar nak ditunaikan.
    [Aku rase otai2 yg berkenaan leh jwb. Xleh salahkan mereka sbb jln ni yg PK pilih. Pd aku, bile jd gini, lepas tanggung jawab PP. Ape perasaan Nek Teh bila Allahyarhamah Mak Cik Halimah pergi ke rahmatullah? Ade Nek Teh dan keluarga pegi ziarah tanye khabar? Sebaliknye aku diberitau ade sms kurang ajar yg diberikan oleh PK.]


    aku rasa bersalah kini kerana Persatuan atau akademi ni akan abaikan amanah tersebut.
    [Aku dah jwb di atas. Pd aku amanah besar Al-Marhum Ustaz Hanafi berkaitan SCH perlu diutamakan.]

    Kita masing2 dah sibuk kembangkan sc melalui persatuan dan akademi.Aku harap, pihak pengurusan dan GU baru kena pikir juga cara nak jaga amanh yg satu ni.PONING DEN !
    [Xperlu poning kepala. Setau aku Nek Teh masih lg dapat sumbangan dpd MMT sehingga ke hari ni. Bile aku pikir, patutnye PK kene mare CM sbb Tok Ak yg mungkir janji bukan org lain. Otai-otai lain xberkaitan. Mgkn aku silap.]

    October 11, 2009 3:56 AM

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran

    ReplyDelete
  7. aktiviti golf amal ni satu program yg mengarut.

    melibatkan byk duit.berapa ramai yg tahu main golf,yg ada golf set.

    lebih baik diadakan aktiviti berkaitan silat.cth latihan silat bersama2,latihan senaman silat.

    buat la aktivit joging beramai2,lepas joging buat senaman silat,lepas tu buat buah2 silat.

    bila lagi nak tengok otai2 ni turun gelanggang pakai uniform silat dan bersilat.

    jgn lepaskan peluang utk berkongsi petua2 silat dari otai2 yg masih ada.

    ReplyDelete
  8. Salam Panglima...

    Takda masalah anjurkan apa apa sukan atau riadah.. asalkan ada matlamat yang selari dengan kehendak pergerakan Silat Cekak Hanafi...

    Bagi aku, Golf Amal SCH akan mengetengahkan Silat Cekak Hanafi kepada golongan golongan elit @ badan korporat dan agensi kerajaan...

    Ini adalah satu aktiviti yang bagus dalam utk create awareness bagi golongan tersebut... Aku difahamkan ada beberapa VVIP akan menyertai menyertai Golf Amal tersebut.. Siapa.. Nantikanlah pada hari tersebut...

    Memang x semua ahli SCH pandai main golf.. Tidak mengapa... Mereka boleh hadir sebagai perlaksana pada hari tersebut.. Aku juga difahamkan, lain lain aktiviti telah dirancang.. Sasarannya pula dari pelbagai lapisan dan golongan ahli sch...

    Latihan silat pun tidak dilupakan... Kita ada progrm dari masa kesemasa...

    Panglima Ismail
    "Silat Cekak Hanafi tetap relevan menakhoda zaman..."

    ReplyDelete
  9. Salam.

    Jgn sempitkan fikiran.. Tak semestinya kita persatuan silat hanya aktiviti silat yg kita bole jln kan.. Buka minda..

    Takde yg mengarut nye aktiviti golf ni..
    Aku rase tujuan golf ni diadakan utk mendptkan dana utk pergerakan persatuan..
    Tanpa dana mencukupi camne persatuan nak bergerak.. Lain ler kalo Tn yg komen di atas nak bg sponsor utk setiap aktiviti p'tuan..

    CuCu Mak Bidan

    ReplyDelete
  10. Pendeknya fikiran bila persatuan silat menganjurkan sukan Golf dikatakan mengarut..

    Kalau begitu persatuan Karyawan tak boleh lah main futsal sebagai satu riadah.

    Berdakwah tak bolehlah melalui jalan nyanyian saperti nashid.

    Jangan pendekkan akal.. kembangkan silat tak semestinya melalui silat sahaja, silat juga boleh dikembang melalui jalan sukan itu sebab dahulu almarhum Ustaz setuju di tubuhkan kelab Seri Lading yang kusus menjalankan aktviti sukan.

    Tetapi sekarang aku dah tak tahu hala tuju Seri Lading, siapa jawatan kuasa pun tak tahu, harap harap masih ada lagi Kelab itu.

    Sambail bermain golf kita boleh berkempen dan menaikkan Jenama Silat Cekak Hanafi, jalan dah dibuka usaha kena ada.

    cuma awas!! orang yang mengambil kesempatan dengan hasil usaha kita terutama puak puak PK depa bukan ada idea, setakat ambil idea orang kemudian mengaku 'Tuan Guru Utama' punya Ilham.

    ReplyDelete
  11. bukan masalah sempitkan fikiran....dalam keadaan skrg kita kena back to basic...

    balik kepada root kita...kita skrg ni kira mcm bertapak kembali setelah p'stuan jadi huru hara angkara MJ.

    mantapkan balik ilmu persilatan kpd ahli2 kita.lebihkan bersilat dari berpesatuan...jgn terlalu gah dgn program2 besar...

    program ceramah setiap jumaat mlm pun dah lama stop...patutnya program begini di teruskan...hal ceramah mingguan ni pun satu hal..asyik2 diulang kisah2 silam yg semua org dah tau...patutnya huraikan ttg ilmu persilatan huraian buah2..petua2 dan sbgnya.

    sekadar pandangan dari aku...

    ReplyDelete
  12. Syukran

    Aku seronok ngan hujah2 yg di berikan. hrp org2 kuat persatuan dan akademi ambik perhatian ler.

    Pd aku sume kene main peranan. Yg memimpin dan yg dipimpin.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  13. Salam.

    Bg aku persatuan dan persilatan harus berjalan selari.. Persilatan penting, persatuan pun penting.. Kalo kter terlalu fokus kpd persilatan, aku takut student akan rasa bosan khusus nyer dak2 generasi yg baru. Asyik silat, silat dan silat..
    So, program2 lain tu bg aku m'variasi kan aktiviti yg ade secara tak langsung dan aku p'caya setiap aktiviti yg dijalankan pasti nyer ade pengisian. Pokok nyer t'pulang kpd peserta utk menerima atau tidak apa yg disampaikan.

    Ttg program ceramah tu aku setuju ianya diadakan blk.. Byk manfaat yg bole diperolehi dr sesi yg diadakan.. Ttg kisah silam yg diulang bg aku takde masalah.. Sbb fitrah manusia ni mmg slalu kene diperingatkan..
    Pengalaman aku, ade sesi ceramah yg aku hadir mempunyai tajuk dan penceramah yg same tp penerimaan dan pemahaman aku berbeza waktu kali pertama, kali kedua / ketiga aku hadir.. Rezki masing2...

    Ttg huraian ilmu persilatan, buah2 dan petua2 pun aku setuju.. Cuma aku perhatikan ramai ahli2 ni nak mcm2 petua tp petua2 / ilmu2 yg dah diberi tak diamalkan.. Sama2 la kter pk..

    Sekadar pendapat aku...

    CuCu Mak Bidan

    ReplyDelete
  14. Persatuan tu macam sebuah syarikat...

    Silat itu adalah produk nya...

    Nak mempromosi Syarikat mesti melalui apa produk nya, dan cabang promosi ada macam macam..

    Melaui Sukan, tajaan, derma amal, ceramah, makan makan... macam macamlah...

    Aku pun setuju jika ceramah malam diadakan semula boring ke tidak terpulang pada penerimaan sesaorang ( penceramah pun kenalah pandai baca fikiran audion)

    Al Quran pun di baca berulang ulang...

    ReplyDelete
  15. Syukran

    Aku dah nampak byk peluang utk kite majukan silat kite.

    Ye. mesti ade balance - silat dan persatuan. Jd kite kene luaskan aktiviti silat - kelas kemahiran, latihan bersama, ceramah penghayatan silat...

    Aktiviti persatuan - sukan, mkn-mkn, ceramah2.

    Dengan adenye akademi boleh ler dibg kan kerja2 tu.

    Tp sume ni jd hampeh jika ahli2 xparticipate. camne nak buat?

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  16. eloklah tu kemaskan barisan pada masa ni..

    silat cekak malaysia pun pada masa sekarang tengah krisis juga khabarnya

    http://rijalul-ghaib.blogspot.com

    ReplyDelete
  17. Syukran

    Time kacih di atas info ini. bende kene jd....pasti akan hancur di atas kehendaknye. Aku xterkejut ngan hal ni.

    Yg aku cari dan mau ade ler yg ori dr Al-Marhum Ustaz Hanafi sendiri.

    Kite mau yg diRahmatiNya.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete