Saturday, August 1, 2009

Komentar Buat Penyokong CM

Syukran

Jawapan aku dlm warna oren.

Anonymous said...
salam..baguslah kalau anda2 semua sudah tahu menilai siapa yang benar dan siapa yang salah..tetapi alangkah malangnya sebab baru sekarang anda semua melihat bahawa guru utama anda itu mempunyai perangai yang tidak baik..bukankah dari dulu lagi hakikat ini sudah terbukti apabila guru utama anda itu mengisytiharkan dirinya sendiri sebagai guru utama sedangkan dia sudah kalah di dalam mesyuarat agung??

Lambat lak aku komen pendpt ni. Xpe. Janji jwb. Aku boleh anggap ni komen dpd otai dlm CM. Pd aku ni pendpt yg xbetul sbb persatuan xlantik guru utama. Dlm hal ni Tok Ak. Bukan PSSCM yg lantik Tok Ak jd guru utama. Ni ler pahaman mereka. Pegang Presiden otomatik jd guru utama. Otai ni xpaham yg perlantikan di mesyuarat agung tu hal presiden bukan guru utama. Ni yg diberitau pd aku.

memecahbelahkan persatuan yang asalnya 'satu' menjadi 2 dan kini 3..sungguh pelik..anda semua mempunyai pemikiran yang rasional..tetapi masih berguru dengan orang yang tidak sepatutnya menjadi guru tetapi hanya menginginkan jawatan untuk kepentingan diri semata-mata...renung-renungkan...

July 18, 2009 5:04 AM

Ni 1 pendpt yg xbetul. Aku dah jelaskan di atas. Tok Ak telah didpti salah oleh Jakim kerana bawa pahaman sesat. Pastu tobat. Jakim terima tobat. Ni puak CM kene paham dan jgn lupa. Tok Ak dah sgt uzur dan xleh jlnkan tugas guru utama CM skrg. Jd camne nak lantik pemangku guru utama CM? Buat ler mesyuarat agung PSSCM utk lantik guru utama baru.


Anonymous said...
sedarlah bahawa kebenaran akan terserlah jua..dari satu dipecah2 kan jadi 2, pastu di ja3 pulak..Allah Maha Mengetahui. Insaflah dan bersatulah wahai warga silat cekak dibawah Guru yang Mursyid Lagi Siddiq..amin~
July 31, 2009 9:19 PM

Klu xsilap aku, si komentar ni sama ngan posting yg bertarikh 17 Julai tu. Kebenaran ape yg kamu maksudkan? Pd aku kebenarannya adalah Tok Ak dah bawa ajaran sesat. Jakim yg kate. Pastu tobat. Apakah ni guru yg mursyid lagi siddiq?

*sama-sama berpesan dengan kebenaran.


43 comments:

  1. Hmm.. betul jugak...

    kenapa CM takde pulak pecah2..

    renung-renungkan...

    ReplyDelete
  2. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ].

    Anonymous said...
    Hmm.. betul jugak...

    kenapa CM takde pulak pecah2..

    renung-renungkan...

    August 3, 2009 12:47 PM

    [Sape kate CM xpecah? Ikut sejarah PSSCM ditubuhkan oleh Al-Marhum Ustaz Hanafi. Semasa zaman Tok Ak, PSSCM berpecah. Puncenye Tok Ak bawa ajaran sesat. Jakim yg kate. Pastu tobat. Aku lihat CM bawah Tok Ak xmaju. Duk mcm dulu. Ketinggalan zaman.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  3. Perhimpunan Beladiri 1 Malaysia

    Tarikh: 15 Ogos 2009
    Masa : 5.00 PM
    Tempat : Dataran Merdeka

    Dijangka 5000 ahli beladiri dari seluruh Malaysia akan hadir. Artis-artis beladiri ini akan terdiri dari para pesilat, karate, taekwando, silambam.. dan sebagainya.

    Mari meriahkannya.

    ReplyDelete
  4. amboi byk cantik dok kutuk CM tak maju2.Ni berita terkini nak habq, CM tetap maju . yg tak maju ialah CH.pecah-belah.Tapi ada lagi terkini. Pak Ak sakit kuat skrg. Ni buat aku terpikir semula, betul ke Pak Ak tak bagi balik Mandat GU SC kpd Mad Radzi sbb time SCH pecah2 tiba2 Pak Ak sakit. Bagi aku, 2 peristiwa ni amat berkait dgn Amanah Ustaz Hanafi. Amanah ni bukan setakat amanah kpd murid Almarhum yg diamanahkan pegang seketika tugas GU, malah amanah itu meliputi Amanah kod murid2 agar mendokong setia institusi GURU dalam mSC agar tidak dimanipulasi puak berkepentingan yg sudah tentu BUKAN GU krn bagi aku, GU berhak buat apa2 atas pergerakan SC krn silat ni haknya.Tapi murid,sama ada murid ustaz mahupun murid seketika Pak Ak dan juga Murid Mad Radzi mesti taat kpd GURU. Guru Joe Marwi aku rasa terkeluar dari carta.

    Kalau Hang Pa tengok dlm filem Hang Tuah,ada disebut oleh Adi Putra yakni Guru hang Tuah,"gunalah baik2 ilmu itu utk keadilan dan kebenara. Tapi ingat Tuah, ilmu itu hanya utk kau saja."

    Dialog ni kalu diperhatikan, ada mesej. Ilmu yg direrima darpd Guru tak boleh sewenang2nya diajar kpd org lain tanpa izin GURU. ini kalau ndilihat dlm SC, tugas jurulatih pun nmesti ada mandat drpd GU dulu.

    Jadi apa kes kalau Joe Marwi jagi GU tanpa mandat.Sapa nak bagi Ijazah nanti, sapa nak bagi ilmu dlm majlis nanti.. Nak suru 3 Am ke?
    Ni lah Hang Pa, dulu masa Pak Ak handle ijzah, Dok canang kelebihan Mad Radzi sebab masa tu kamu nak singkirkan Pak Ak dan ganti ngan Mad Radzi supaya mudah kamu urus persatuan ikut rasa korang. kau katalah, masa ijazah sorang bdk pompuan, Pak Ak gagal kesan yg pompuan tu pakai CROS dan tak lafaz syahadah. Last2, Mad Radzi yg ijazah.
    Apa niiiii?
    Bila aku selidik peristiwa2 dlm SC dan aku dah mula yakin Pak Ak tak jujur selama ni, alih2 tiba2 jadi kes Guru Ca...dan ada pihak lantik JOe Marwi jadi GU baru.
    aku pulik, dulu puak ni kata mandat GURU penting. itu beza SC dgn silat lain. Tapi, alih2 skrg, kata Mandat tu zaman tok kaduk je guna. dan puak PP lo ni dok canang, dulu ustaz pun dilantik jadi guru silat dlm SEKSI KEDAH.Auta punya PP.
    kpd kwn SC mana2 era GU berikut, marilah kita dok bincang balik isu ni. PP tak yah join la krn aku langsung tak iktiraf murid era Joe Marwi.

    ReplyDelete
  5. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ]

    Anonymous said...
    amboi byk cantik dok kutuk CM tak maju2.
    [Mmg benar aku ckp. Apa yg Tok Ak buat selama ni berbanding ngan zaman Al-Marhum dulu selain menconteng arang perjuangan Al-Marhum Ustaz Hanafi dengan kes rosak akidahnye?]

    Ni berita terkini nak habq, CM tetap maju .
    [Citer skt ape yg maju berbanding zaman Al-Marhum Ustaz Hanafi?]

    yg tak maju ialah CH.pecah-belah.Tapi ada lagi terkini. Pak Ak sakit kuat skrg. Ni buat aku terpikir semula, betul ke Pak Ak tak bagi balik Mandat GU SC kpd Mad Radzi sbb time SCH pecah2 tiba2 Pak Ak sakit. Bagi aku, 2 peristiwa ni amat berkait dgn Amanah Ustaz Hanafi. Amanah ni bukan setakat amanah kpd murid Almarhum yg diamanahkan pegang seketika tugas GU, malah amanah itu meliputi Amanah kod murid2 agar mendokong setia institusi GURU dalam mSC agar tidak dimanipulasi puak berkepentingan yg sudah tentu BUKAN GU krn bagi aku, GU berhak buat apa2 atas pergerakan SC krn silat ni haknya.Tapi murid,sama ada murid ustaz mahupun murid seketika Pak Ak dan juga Murid Mad Radzi mesti taat kpd GURU. Guru Joe Marwi aku rasa terkeluar dari carta.
    [Kamu citer ttg amanah. Sape yg pecah amanah perjuangan Al-Marhum Ustaz Hanafi. Kedua-dua mantan guru utama - Tok Ak dan guru aku beri byk masalah dgn masalah rosak akidah dan kes cabul. Dua-dua bermasalah.]

    Kalau Hang Pa tengok dlm filem Hang Tuah,ada disebut oleh Adi Putra yakni Guru hang Tuah,"gunalah baik2 ilmu itu utk keadilan dan kebenara. Tapi ingat Tuah, ilmu itu hanya utk kau saja."
    [Ni citer filem. Sape yg buat dialog ni? Apa tujuan dialog ni?]

    Dialog ni kalu diperhatikan, ada mesej. Ilmu yg direrima darpd Guru tak boleh sewenang2nya diajar kpd org lain tanpa izin GURU. ini kalau ndilihat dlm SC, tugas jurulatih pun nmesti ada mandat drpd GU dulu.
    [Aku dah citer hal mandat. Baca posting aku dulu.]

    Jadi apa kes kalau Joe Marwi jagi GU tanpa mandat.Sapa nak bagi Ijazah nanti, sapa nak bagi ilmu dlm majlis nanti.. Nak suru 3 Am ke?
    Ni lah Hang Pa, dulu masa Pak Ak handle ijzah, Dok canang kelebihan Mad Radzi sebab masa tu kamu nak singkirkan Pak Ak dan ganti ngan Mad Radzi supaya mudah kamu urus persatuan ikut rasa korang. kau katalah, masa ijazah sorang bdk pompuan, Pak Ak gagal kesan yg pompuan tu pakai CROS dan tak lafaz syahadah. Last2, Mad Radzi yg ijazah.
    Apa niiiii?
    [Citer ni aku xtau. Ttg hal mandat aku dah citerkan. Bila MMT lantik guru aku jd guru utama, die jlnkan tugas ler.]
    Bila aku selidik peristiwa2 dlm SC dan aku dah mula yakin Pak Ak tak jujur selama ni, alih2 tiba2 jadi kes Guru Ca...dan ada pihak lantik JOe Marwi jadi GU baru.
    aku pulik, dulu puak ni kata mandat GURU penting. itu beza SC dgn silat lain. Tapi, alih2 skrg, kata Mandat tu zaman tok kaduk je guna. dan puak PP lo ni dok canang, dulu ustaz pun dilantik jadi guru silat dlm SEKSI KEDAH.Auta punya PP.
    kpd kwn SC mana2 era GU berikut, marilah kita dok bincang balik isu ni. PP tak yah join la krn aku langsung tak iktiraf murid era Joe Marwi.

    August 4, 2009 7:55 PM
    [Yg ni aku xleh paham maksud penulisan kamu. Tlg terangkan.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  6. kalo mu tak paham maksud tulisan ku, maknonya btk lagi isu dlm SC kau tak selidik. pi selidik lagi. Cuba tanya master Am, Master Nasir dan Master Joe ttg kes ijazah bdk pompuan yg tak lafaz syahadah.Sapa ijazah semula bdk tu lepas Pak Ak ijazahkan.masa tu, PP dok kutuk Pak Ak krn tak leh kesan masalah ni dan puji Mad Radzi krn kata mereka GU yg sebenar patut dpt kesan masalah ni.

    ReplyDelete
  7. HAI SUME, AKU NAK HABAQ, MANDAT DAH TAK PERLU LAGI ZAMAN SKRG. SO, AKU NAK TUBUH PERSATUAN BARU. NAMANYA AGAK2 'SILAT CEKAK WARISAN ASLI HANAFI'. AKU YG JADI PRESIDEN DAN GU SILAT CEKAK. KALAU MASTER JOE BOLEDH TAK AMBIL MANDAT DRPD MAD RADZI, AKU PUN BOLEH GAK JADI GU SC. ADA SESIAPA MAU ULAS ?

    ReplyDelete
  8. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ]

    [Pada aku, kamu xjwb persoalan aku. Kamu terangkan ler supaya aku paham. Tu pun jlu kamu benar-benar tau.]

    Anonymous said...
    kalo mu tak paham maksud tulisan ku, maknonya btk lagi isu dlm SC kau tak selidik. pi selidik lagi. Cuba tanya master Am, Master Nasir dan Master Joe ttg kes ijazah bdk pompuan yg tak lafaz syahadah.Sapa ijazah semula bdk tu lepas Pak Ak ijazahkan.masa tu, PP dok kutuk Pak Ak krn tak leh kesan masalah ni dan puji Mad Radzi krn kata mereka GU yg sebenar patut dpt kesan masalah ni.

    August 5, 2009 7:50 PM
    [Pada aku ini bukan 1 isu yg besar. Isu yg besar adalah Tok Ak bawa ajaran sesat. Pastu tobat. Bukan kah aku kate ngan hal ni Tok Ak xamanah ngan perjuangan Al-Marhum Ustaz Hanafi? Betul?]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  9. Salam...
    Bila mana kita menceritakan hal-hal guru...
    Sejak dari mula kita mempelajari silat ini.. Kita sering digembar gemburkan dengan kehebatan guru cekak/cekak hanafi...

    Banyak perilaku perilaku guru yang belum tentu kesahihannya diceritakan kepada semua anak murid... Antaranya yang ingin saya kongsi bersama utk renungan dan kupasan semua, :-

    i) Pak Ak : Kehebatan Pak Ak menangkis serangan dari belakang sewaktu sembahyang/sesudah sembahyang..

    ii) Md Radzi : Banyak kehebatan yang diceritakan tetapi selidikilah.. siapa saksi yang berada semasa peristiwa peristiwa ini berlaku.. Setahu saya, semuanya tiada saksi...
    1) Peristiwa 1983 : Md Radzi diserang 3X seperti diceritakan dalam satu keluaran seni beladiri... (siapa saksi pd masa tu?)
    2) Peristiwa 1983 : Kononnya mendapat "permata" drpd ustaz hanafi selepas peristiwa di atas (no 1). Siapa saksi? Dan kalau betulpun permata seperti yang diceritakan, setahu saya bukan beliau seorang sahaja yang terima dari Ustaz, ramai pendukung2 lama yang ada ilmu ini.. Tidak percaya, selidikilah sendiri (boleh dikatakan hampir kesemua ahli MMT mewarisi ilmu ini..)
    3) Peristiwa dengan silat lintau di Johor... Kononnya berjaya menewaskan seorang pengamal lintau di Johor.. (sekali lagi, ada saksi yang nampak....? Jawapannya tiada..)
    4) Md Radzi pernah berkata selepas beliau mengambil jawatan GU drpd Pak Ak.. Di rumah Ustaz Hanafi sendiri... "Jika Pak Ak meneruskan Ijazah selepas ini, tengoklah tidak sampai 40 hari, akan berlaku sesuatu yang tidak elok dekat Pak Ak".. Tetapi saya lihat Ijazah Pak Ak berjalan mcm biasa sehingga kini... Apa ko merepek nie Md Radzi...?

    Sekadar itu sahaja buat masa ini..


    Panglima Ismail
    "Panglima Alim Lagi Bijaksana"

    ReplyDelete
  10. Syukran

    Ni yg jd masalah ngan ahli-ahli SC. Guru Utama mesti hebat agar diri kononnye akan selamat. Mcm-mcm petua dikeluarkan yg sesat oleh guru-guru utama.

    Aku ade gak baca ttg ajaran Al-Marhum Ustaz Hanafi. Ape ke mantan-mantan guru utama ni amalkan ape yg Al-Marhum ajar dulu?

    Tlg ler bagi tau aku ape yg betul dan ape yg tidak.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran

    ReplyDelete
  11. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ]


    Anonymous said...
    HAI SUME, AKU NAK HABAQ, MANDAT DAH TAK PERLU LAGI ZAMAN SKRG.
    [Sape ckp xperlu? Dlm SCH, ada MMT yg berikan mandat.]

    SO, AKU NAK TUBUH PERSATUAN BARU. NAMANYA AGAK2 'SILAT CEKAK WARISAN ASLI HANAFI'. AKU YG JADI PRESIDEN DAN GU SILAT CEKAK.
    [Jika kamu berani kamu tubuhkan. Xde sape tg halang. Zaman A-Marhum Ustaz Hanafi pun ramai yg buat xde masalah. Tp dlm SCH, ade peraturannye.]

    KALAU MASTER JOE BOLEDH TAK AMBIL MANDAT DRPD MAD RADZI, AKU PUN BOLEH GAK JADI GU SC. ADA SESIAPA MAU ULAS ?

    August 5, 2009 7:53 PM
    [Kamu xleh jd guru SCH sbb ade MMT. Klu SC lain boleh. Tok Ak pun buat. Mandat ape yg die pakai selepas diturunkan jawatan oleh MMT sbb kes pahaman sesat.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  12. MANDAT APA LAGI?MMT TU SAPA NAK BAGI MANDAT. SELAMA NI PERSATUAN UAR2KAN, MMT HANYA ISTIHAR KESAHIHAN PENERIMAAN MANDAT GU BERDASARKAN BUKTI2 YG DIKEMUKAKAN GU.MANDAT TU TETAP DRPD GU SC SEDIA ADA. LU PIKIRLAH SENDIRI GUGAT OI.

    ReplyDelete
  13. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ].

    Anonymous said...
    MANDAT APA LAGI?
    [Mandat jd guru utama ler. Takkan xtau.]

    MMT TU SAPA NAK BAGI MANDAT.
    [Ingat ketika Al-Marhum Ustaz Hanafi meninggal dunia, dia xnamakan penggantinye. Mmg xde. Klu aku silap kamu tlg bagi tau. Maka PP yg terdiri dpd jawatankuasa pusat, LPT dan keluarga Al-Marhum ketika itu telah sepakat utk cari penggantinye. Mereka tunggu 40 hari. Ni ler permulaan badan ni. Semasa Al-Marhum xde. Ingat Al-Marhum xlantik sesiape pun. Ini ler badan yg berikan mandat kpd guru utama utk jlnkan tugasnye. Tlg beritau aku sape yg beri mandat Tok Ya jadi guru SC dlm kelas pertama yg libatkan Al-Marhum Ustaz Hanafi?]

    SELAMA NI PERSATUAN UAR2KAN, MMT HANYA ISTIHAR KESAHIHAN PENERIMAAN MANDAT GU BERDASARKAN BUKTI2 YG DIKEMUKAKAN GU.
    [Pd aku xde isu. Dlm kes Tok Ak bila die bawa ajaran sesat, die telah diturunkan oleh badan td. Cume semasa guru aku dilantik jd guru utama, ada hitam putihnye dan angkat sumpah jawatan. Kite boleh baca. Ade dokumen tu.]

    MANDAT TU TETAP DRPD GU SC SEDIA ADA.
    [Yg lain aku xtau tp dlm SCH, MMT yg berikan mandat tu. Zaman skrg bukan mcm zaman dulu-dulu semasa zaman panglima Ismail dan panglima Tok Rashid. Zaman tu dah takde lg.]


    LU PIKIRLAH SENDIRI GUGAT OI.

    August 8, 2009 4:26 PM
    [Aku bukan saje dah pikir, aku dah cari butir-butirnye. Aku tau bila xde problem, sume senyap. Bile ade problem baru ler nak sibuk ttg hal ni. Apakah kite mahu guru SCH seorang yg telah melakukan jenayah seperti cabul?
    Lu pikir ler sendiri.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  14. kau pi check semula dokumen hitam putih waktu Mad Radzi nak diisytiharkan sbg GU oleh MMT. Dokumen pertama adalah DOKUMEN PENERIMAAN MANDAT GUSC yg diambil Mad Radzi drpd Pak AK. Jgn kau kata tak tahu hal ni. Klau tak tau, pi tanya org MMT skrg.
    Jgn dok mjadi TIKUS BAIKI LABU kat dlm BLOG ni.

    ReplyDelete
  15. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ].

    Anonymous said...
    kau pi check semula dokumen hitam putih waktu Mad Radzi nak diisytiharkan sbg GU oleh MMT.
    [Aku ade tengok dokumen ni. So?]

    Dokumen pertama adalah DOKUMEN PENERIMAAN MANDAT GUSC yg diambil Mad Radzi drpd Pak AK. Jgn kau kata tak tahu hal ni. Klau tak tau, pi tanya org MMT skrg.

    [Aku pun dah tengok dokumen ni. Sape yg buat dokumen tu? Setau aku bukan MMT. Sape kate ia dokumen pertama MMT?]

    Jgn dok mjadi TIKUS BAIKI LABU kat dlm BLOG ni.

    August 9, 2009 5:10 AM

    [Sehina-hina aku, aku tak cabul anak sahabat baik aku mcm guru aku.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  16. Salam buat semua..

    Bila mana kita menceritakan tentang susur galur dan perpecahan yang berlaku dalam Silat Cekak.. Kita perlu ingat dan merujuk semua kepada perjuangan yang diasaskan oleh Ustaz Hanafi...

    Kita harus dapat membezakan di antara persilatan & persatuan.. Dan pada masa yang sama, dapat mengakui Guru Utama dalam Silat Cekak/Cekak Hanafi tidak mempunyai kekebalan (imuniti) jika melakukan kesalahan yang serius.. Itu yang menjadikan Silat Cekak berbeza berbanding dengan silat2 lain...

    Sejarah telah melakar Pak Ak telah melakukan kesalahan akidah sewaktu itu.. Walaupun beliau bertaubat selepas itu dan menang dalam mesyuarat agung. Kita harus ingat semasa beliau menang mesyuarat agung tersebut, MMT telahpun melantik Md Radzi.. Dapat kita lihat disini perbezaan pendirian oleh MMT dan Mesyuarat Agung SC. Jadi jika ahli2 yang faham pada perjuangan dan tahu menilai, pastinya akan memilih keputusan MMT, kerana guru silat cekak pd masa itu adalah Md Radzi, di atas keputusan MMT..

    Kemudian sejarah 2006-2007, menyaksikan Md Radzi melakukan kesalahan cabul anak member sendiri.. Siasatan demi siasatan telah menyaksikan banyak lagi peristiwa cabul telah berlaku sebelum nin.. Cumanya mangsa terdahulu tidak berani untuk tampil kehadapan, kerana pasti ramai tidak akan percaya pada mereka dek dibelunggu masalah ketaksuban...

    Bilamana peristiwa di atas, sekali lagi menyebabkan pihak MMT terpaksa berbincang dan keputusan soal Guru Silat Cekak Hanafi..

    Alhamdu lillah. Kali ini YM En Marwi Latiff telah dilantik dan melaksanakan tugas beliau sbg Guru Utama dalam Silat Cekak Hanafi.

    Pada kali ini, Persatuan Silat (PSSCUHM) dan MMT sependapat dan bergerak senafas seudara dalam membuat keputusan.

    Selain dari itu, ingin saya menarik perhatian kepada susur galur Guru Utama Silat Cekak/Cekak Hanafi.

    Bermula dari Panglima Ismail - Panglima Tok Rashid - Yahya Said - Ustaz Hanafi - Pak Ak - Md Radzi (MJ) - YM En Marwi Latiff (Sekarang)

    Sayugia ingin diterangkan, silat cekak/cekak hanafi adalah warisan bukan pusaka... Maksud saya, Perlantikan guru diberikan kepada ahli2/ pendukung yang faham atau layak oleh MMT. Jelas di sini, Guru Utama tidak semestinya anak kepada Guru Utama terdahulu.. Kerana Silat ini bukan pusaka.. Samalah seperti parang lading yang menjadi anugerah kepada pendukung slat cekak/cekak hanafi.. tidak boleh dipusakai oleh anak2 pendukung tersbut... Kita perlu jelas hal ini...

    Silat Cekak/Cekak Hanafi berbeza dgn sesetangah silat lain yang mempunyai Guru Utama yang bersusur galur keluarga dan diperturunkan dari bapa kepada anaknya.. Setahu saya ada beberapa jenis Silat yang membuat perlantikan Guru dikalangan ahli keluarga. Tetapi ianya bukan amalan Silat Cekak/Cekak Hanafi.

    Dan sekarang kita menyaksikan era baru dalam Silat Cekak Hanafi, selepas 2 Guru Utama terdahulu (Pak Ak & Md Radzi) telah mencoret sejarah hitam dalam perjuangan silat cekak..

    Sebenar Guru tidak akan melakukan penyelewangan akidah dan juga mencabul & mengambil kesempatan di atas anak murid sendiri...

    Ustaz Hanafi tidak memperjuangkan diri beliau dan keluarga beliau, Ustaz Hanafi memperjuangkan Silat Cekak, Agama, Bangsa Melayu dan semangat kebangsaan. Bukan seperti anaknya sendiri, yang lebih memperjuangkan diri beliau sendiri utk kekal sbg Guru Utama (walaupun telah hilang kelayakan) dan dilihat semakin hari, tiada langsung nilai2 murni diterapkan kepada anak2 murid beliau dan lantas menyaksikan pergerakan golongan beliau telah lari dari perjuangan asal Silat Cekak Hanafi.

    "kalau menguji nak samalah merahnya..
    Kalau mengganti nak samalah beratnya.."

    Panglima Ismail
    "Panglima Alim Lagi Bijaksana"

    ReplyDelete
  17. kalau betul MMT yg ada mandat utk lantik guru, maka bukan ke MMT CM yg ade mandat tu? MMT CH hanya wujud setelah CM-CH berpecah, tak gitu? awak kata badan tu tertubuh setelah ustaz meninggal kan? so ketika PA didapati bawa ajaran sesat, maka bukankah MMT CM yg berkuasa utk memecat dan seterusnya melantik GU yg baru? jadi kenapa pi tubuhkan CH? kenapa MMT CM x pecat & lantik GU baru?

    ReplyDelete
  18. aku mau tubuhkan persatuan silat cekak kuntau...
    aku akan gabungkan buah2 cekak dan kuntau...aku akan ajarkan permainan tekpi,lading,tumbuk lada,sundang dan lain2 senjata melayu...aku sendiri akan jadi guru...

    aku akan daftar persatuan ni dgn ROS...

    ada sapa mau ulas...

    ReplyDelete
  19. pergi jahanam la gugat si penyebar fitnah!

    ReplyDelete
  20. Syukran

    Sebelum aku jwb, aku ucap tima kacih kat Panglima Ismail. Tabik spring. Ulasan nye mantap dan mantop. Doa aku makbul. Alhamdullillah.

    Jawapan aku dlm [ ]


    Anonymous said...
    kalau betul MMT yg ada mandat utk lantik guru, maka bukan ke MMT CM yg ade mandat tu? MMT CH hanya wujud setelah CM-CH berpecah, tak gitu? awak kata badan tu tertubuh setelah ustaz meninggal kan? so ketika PA didapati bawa ajaran sesat, maka bukankah MMT CM yg berkuasa utk memecat dan seterusnya melantik GU yg baru? jadi kenapa pi tubuhkan CH? kenapa MMT CM x pecat & lantik GU baru?

    August 9, 2009 5:28 PM

    [Rujuk jawapan Panglima Ismail. Die lebih mantap dpd aku.]

    Anonymous said...
    aku mau tubuhkan persatuan silat cekak kuntau...
    aku akan gabungkan buah2 cekak dan kuntau...aku akan ajarkan permainan tekpi,lading,tumbuk lada,sundang dan lain2 senjata melayu...aku sendiri akan jadi guru...

    aku akan daftar persatuan ni dgn ROS...

    ada sapa mau ulas...

    August 9, 2009 6:42 PM
    [Ape salahnye? Klu kamu yakin, teruskan. Byk yg buat gitu. Ade yg berjaya. Ade yg x.]

    Anonymous said...
    pergi jahanam la gugat si penyebar fitnah!
    [Maaf. Sape kate aku fitnah? Jaga mulut kamu skt nnt Allah mare.]

    *berpesan-pesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  21. jadi maksudnya, MMT CM pada ketika itu letak jawatan & tubuh SCH la kiranya ni?

    ReplyDelete
  22. Salam buat semua...

    Ulasan GUGAT
    "Sebelum aku jwb, aku ucap tima kacih kat Panglima Ismail. Tabik spring. Ulasan nye mantap dan mantop. Doa aku makbul. Alhamdullillah.

    Kepada sahabat penaku.. Gugat..
    Terima kasih atas pujian, walaupun bukan itu tujuan aku membicarakan apa jua pandanganku dan pengalamanku di blog ini...

    Jika gugat tidak keberatan, harapanku apalah kiranya kita buka satu tajuk baru yang ingin aku kupas secara bersama dengan sahabat2 seperjuangan yang lain..

    Cadangan Aku :
    Perjuangan Ustaz Hanafi : Bukan untuk dirinya & Keluarganya, Tetapi untuk Bangsa, Agama & Semangat Kebangsaan.."

    Diharap tajuk ini, barulah golongan baru (selepas kematian Ustaz Hanafi) dapat mengerti.. tentang apa sebenarnya yang ingin diperjuangkan oleh Ustaz Hanafi...


    Panglima Ismail

    "Panglima bukan sebarang panglima..
    Panglima yang alim lagi perkasa...
    Panglima Ismail diberi gelaran...
    Panglima kanan milik kerajaan..."

    ReplyDelete
  23. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ]

    Anonymous said...
    jadi maksudnya, MMT CM pada ketika itu letak jawatan & tubuh SCH la kiranya ni?
    [Alahai sape kate die org(PP)letak jawatan. Bila die org lantik guru aku sebagai guru utama, Tok Ak telah dipujuk oleh anak-anak murid dan penyokongnye untuk jd guru utama persatuan (PSSCM).]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  24. ok, tapi apa jadi lepas tu? takkan la diorg gi tubuh CH tanpa letak jawatan dlm CM kot? x paham la!

    ReplyDelete
  25. ha'ah la ek!...kalau betul mandat tu dipertanggungjwbkan kpd MMT, maka bukan ke patutnya MMT CM yg ada mandat tu? mereka-mereka yg tinggalkan CM & pegi tubuhkan CH patutnya xde la mandat tu kan, sbb depa bukan lagi ahli CM?...boleh tolong huraikan wahai encik?

    ReplyDelete
  26. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ].

    Anonymous said...
    ok, tapi apa jadi lepas tu? takkan la diorg gi tubuh CH tanpa letak jawatan dlm CM kot? x paham la!
    [Pd aku PP adalah komponen penting utk pastikan perjuangan Al-Marhum Ustaz Hanafi terperlihara. SC diajar bukan shj dlm persatuan induk shj tapi luar persatuan. Bila persatuan induk bermasalah, SC boleh diteruskan seperti yg berlaku pd tahun 1993. Ingat persatuan xlantik guru utama. Apa yg PSSCM buat pd 1994 dgn melantik Tok Ak jd guru utama selepas diturunkan oleh PP adalah salah.]


    August 10, 2009 5:08 PM
    Anonymous said...
    ha'ah la ek!...kalau betul mandat tu dipertanggungjwbkan kpd MMT, maka bukan ke patutnya MMT CM yg ada mandat tu? mereka-mereka yg tinggalkan CM & pegi tubuhkan CH patutnya xde la mandat tu kan, sbb depa bukan lagi ahli CM?...boleh tolong huraikan wahai encik?

    August 10, 2009 5:16 PM
    [Ikut paham aku, bhg persilatan yg diterajui oleh guru utama xsama dengan bhg persatuan yg diterajui presiden. Ttg guru utama, PP yg lantik. Jd xtimbul mereka xberkuasa utk lantik guru utama. Ttg presiden, ahli-ahli yg lantik dlm mesyuarat agung.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran

    ReplyDelete
  27. betul la tu, tapi encik masih x menjwb soalan saya..kalau ikut kenyataan encik, Ustaz x pernah menamakan pengganti, maka MMT la yg bertgjwb utk melantik GU..jadi jika itu kesnya, bukankah MMT yg dimaksudkan adalah MMT CM? jadi bukankah hanya MMT CM yg berkuasa melantik GU? jadi bukankah bila CH ditubuhkan, dan ahli2 MMTnya dilantik, badan tersebut tiada mandat utk melantik GU yg sah, sbb mandat tersebut hanya ada pada MMT CM?

    ReplyDelete
  28. PENERAJU PERSTUAN CH DAYUS KRN TAK TUNAIKAN KEHENDAK AHLI MAJORITI SEMALAYSIA YG TUNTUT MESYUARAT AGJUNG LUAR BIASA

    ReplyDelete
  29. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ]

    Anonymous said...
    betul la tu,
    [Ape yg betul?]

    tapi encik masih x menjwb soalan saya..
    [Aku dah jwb tp kamu xmahu paham atau sengaja xmau paham.]

    kalau ikut kenyataan encik, Ustaz x pernah menamakan pengganti,
    [Ya. Mmg benar.]

    maka MMT la yg bertgjwb utk melantik GU..
    [Mase tu xdipanggil MMT. Mase tu badan ni xdimasuk dlm perlembagaan PSSCM. Ia terdiri daripada PP perjuangan Al_marhum Ustaz Hanafi dlm SC.]

    jadi jika itu kesnya, bukankah MMT yg dimaksudkan adalah MMT CM?
    [Aku dah jwb di atas.]

    jadi bukankah hanya MMT CM yg berkuasa melantik GU?
    [Salah. Bukan MMT CM tp PP SC.]

    jadi bukankah bila CH ditubuhkan, dan ahli2 MMTnya dilantik, badan tersebut tiada mandat utk melantik GU yg sah, sbb mandat tersebut hanya ada pada MMT CM?
    [Salah. SCH ditubuhkan krn PSSCM xlagi mendukungi perjuangan Al-Marhum Ustaz Hanafi krn sokong Tok Ak yg bawa ajaran sesat. Jakim yg kate Tok Ak sesat bukan aku.]

    August 10, 2009 10:02 PM


    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  30. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ].

    Anonymous said...
    PENERAJU PERSTUAN CH DAYUS KRN TAK TUNAIKAN KEHENDAK AHLI MAJORITI SEMALAYSIA YG TUNTUT MESYUARAT AGJUNG LUAR BIASA

    August 11, 2009 3:17 AM
    [Kamu baca ler posting aku ttg hal ni. Sekurang-kurang kamu iktiraf gak PP jadi peneraju.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  31. masa tu x dipanggil MMT pulak dah...menurut Komentar Panglima Ismail, dia kata MMT yg lantik Md.Radzi, cuma ada perbezaan dgn keputusan Mesyuarat Agung? kenapa pulak dia sebut 'MMT'?

    sblm ni encik kata MMT yg ada mandat utk lantik GU, skang ni encik kata PP pulak? yg mana satu ni?

    ReplyDelete
  32. heh heh heh...toksah layan laa mamat ni...kalo sekadar nk baca blog dia xpe, tapi toksah dok nak berbahas la dgn dia sbb dia akan terus tegakkan benang yg basah yakni dia kata Che Mat tu bersalah dlm mencabul...mmg la ngko dah tengok video tu, tapi aku ni belum! malah kebykkan (99%) ahli pun belum tengok video penyiasatan tu! setakat ni, aku cuma dengar cerita je bhw video tu wujud, tapi mana dia?..so takkan la aku/kami nk percaya kata ngko bulat2? kena la bagi ahli2 tengok video tu dulu, baru la boleh bahas!

    aku bagi contoh gini la (contoh aje tau!!): skang ni aku ngaku yg aku ada video pengakuan drp amrahi bhw beliaulah yg merancang komplot utk menjatuhkan Che Mat, tapi video tu aku xbley nk tunjuk @ sebar sbb aku dh buat laporan polis, maka dah jadi bukti polis...lepas tu aku kata pulak mmg ada yg dah tengok video tu, tapi x ramai & cuma org2 kuat SC je yg dah tengok..lps tu aku bukak pulak blog yg dok menguar2kan hal video tu, blog yg cuba meyakinkan para ahli bhw amrahi dah ngaku yg dia adalah perancang komplot tu...

    so camne? tak ke similar dgn apa yg kamu buat? camne kita nak berbahas kalau mcm itu kesnya? lu pikir la sendiri!!!!!

    ReplyDelete
  33. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ].

    Anonymous said...
    masa tu x dipanggil MMT pulak dah...menurut Komentar Panglima Ismail, dia kata MMT yg lantik Md.Radzi, cuma ada perbezaan dgn keputusan Mesyuarat Agung? kenapa pulak dia sebut 'MMT'?

    sblm ni encik kata MMT yg ada mandat utk lantik GU, skang ni encik kata PP pulak? yg mana satu ni?

    August 11, 2009 5:14 PM
    [Maksud aku semasa Al-Marhum Ustaz Hanafi meninggal dunia, dia tak namakan penggantinye secara khusus. Para pendukung (PP) ketika itu telah melantik Tok Ak sebagai guru utama. Ini berlaku dlm zaman PSSCM. Bila berlaku kes Tok Ak, PP ini terpaksa menurunkan Tok Ak sebagai guru utama. Oleh kerana PSSCM masih lg berdegil utk kekalkan Tok Ak sebagai guru utama, mereka melantik Tok Ak oleh PSSCM sendiri dan bukan PP asal. Dlm keadaan ni, guru aku terpaksa bergerak dlm persatuan yg baru yakni PSSCUHM. Dalam perlembagaan PSSCUHM nilah dah dimasukkan peraturan ttg PP ni. Ia dinamakan MMT. Harap jelas kut.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  34. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ].

    Anonymous said...
    heh heh heh...toksah layan laa mamat ni...
    [Tu hak kamu tp kamu gak yg layan. Kamu sendiri xbetul ngan diri kamu.]

    kalo sekadar nk baca blog dia xpe, tapi toksah dok nak berbahas la dgn dia sbb dia akan terus tegakkan benang yg basah yakni dia kata Che Mat tu bersalah dlm mencabul...
    [Tegak benang basah atau tidak, aAku dah bahaskan dlm byk posting dulu. Kamu boleh baca dan bahas. Pd aku, guru aku tetap salah krn buktinye jelas sbb die sendiri yg ngaku. Aku xfitnah die.]


    mmg la ngko dah tengok video tu, tapi aku ni belum! malah kebykkan (99%) ahli pun belum tengok video penyiasatan tu! setakat ni, aku cuma dengar cerita je bhw video tu wujud, tapi mana dia?..so takkan la aku/kami nk percaya kata ngko bulat2? kena la bagi ahli2 tengok video tu dulu, baru la boleh bahas!
    [Video ni cume salah satu bukti yg ade. Byk lg bukti. Takpe ler. Mungkin akn tau dlm prosiding mahkamah nnt.]

    aku bagi contoh gini la (contoh aje tau!!): skang ni aku ngaku yg aku ada video pengakuan drp amrahi bhw beliaulah yg merancang komplot utk menjatuhkan Che Mat, tapi video tu aku xbley nk tunjuk @ sebar sbb aku dh buat laporan polis, maka dah jadi bukti polis...lepas tu aku kata pulak mmg ada yg dah tengok video tu, tapi x ramai & cuma org2 kuat SC je yg dah tengok..lps tu aku bukak pulak blog yg dok menguar2kan hal video tu, blog yg cuba meyakinkan para ahli bhw amrahi dah ngaku yg dia adalah perancang komplot tu...
    [Satu contoh yg baik tp ia sekadar spekulasi shj.]

    so camne? tak ke similar dgn apa yg kamu buat? camne kita nak berbahas kalau mcm itu kesnya? lu pikir la sendiri!!!!!

    August 11, 2009 5:31 PM
    [Kite bahs atas bukti, keterangan dan saksi.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  35. kita bergabung je la di bawah satu persatuan silat cekak....

    pak ak jaga bahagian utara,mad radzi jaga bahagian selatan,pak joe jaga bahagian timur,pak nasir jaga bahagian KL/selangor dan lantik la seseorang di sabah/sarawak.

    silat kalaimah pun dah bergabung di bawah satu persatuan silat kalimah.

    sape2 yg berkenaan tu bawak la usul ni ke peringkat kepimpinan persatuan.

    ReplyDelete
  36. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ].


    Anonymous said...
    kita bergabung je la di bawah satu persatuan silat cekak....
    [Naper? Nak gabung ape? Silat krn ape?]

    pak ak jaga bahagian utara,mad radzi jaga bahagian selatan,pak joe jaga bahagian timur,pak nasir jaga bahagian KL/selangor dan lantik la seseorang di sabah/sarawak.
    [Satu impian aje.]

    silat kalaimah pun dah bergabung di bawah satu persatuan silat kalimah.
    [Ni hal die]

    sape2 yg berkenaan tu bawak la usul ni ke peringkat kepimpinan persatuan.

    August 11, 2009 11:11 PM
    [Satu usul yg pelik]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran

    ReplyDelete
  37. Yang Arif : Adakah anda mengaku berada didalam rumah mangsa?

    OKT : Tidak Yang Arif

    Yang Arif : Mengikut laporan awak, Mangsa menarik tangan awak kedadanya.

    OKT : Betul Yang Arif

    Yang Arif : Dimana kejadian itu berlaku?

    OKT : Di rumah mangsa Yang Arif

    Yang Arif : Bagaimana perkara itu boleh berlaku?

    OKT : Diketika saya mengurut mangsa Yang Arif

    Yang Arif : Dimana awak mengurut?

    OKT : Di dadanya ( sambil menunjukkan tempat bahagian dada) Yang Arif.

    Yang Arif : Saya tanya dimana? ( tempat)

    OKT: Errrr... dirumah mangsa Yang Arif

    ReplyDelete
  38. berkenaan dgn usul menggabungkan cm,ch di bawah satu bumbung...apa yg peliknya en gugat...x salah kalau kita bergabung di bawah satu nama silat cekak.

    sama kes mcm pas,pkr,dap di bawah pakatan rakyat...umno,mca,mic,ppp...etc di bawah barisan nasional.

    memang akan timbul masalah di peringkat permulaan,tapi kita perlu cuba dan pandang dari sudut positif.

    buang semua ego masing2.

    bila lagi guru2 cekak nak join program2 anjuran beladiri lain.

    contohnya persatuan guru2 beladiri malaysia(MAGMA)

    baru2 ni CM ada anjurkan seminar pahlawan melayu melaka di melaka selama dua hari.ada seminar senjata melayu spt kerambit,sundang dan lain2.ada jugak demo dari silat melayu dan lain2...satu usaha yg baik.

    ReplyDelete
  39. Syukran

    Jawapan aku dlm [ ]

    Anonymous said...

    berkenaan dgn usul menggabungkan cm,ch di bawah satu bumbung...apa yg peliknya en gugat...x salah kalau kita bergabung di bawah satu nama silat cekak.
    [Ya. Mungkin boleh jd. xmustahil.]

    sama kes mcm pas,pkr,dap di bawah pakatan rakyat...umno,mca,mic,ppp...etc di bawah barisan nasional.
    [Bile lak SC kait ngan politik?]

    memang akan timbul masalah di peringkat permulaan,tapi kita perlu cuba dan pandang dari sudut positif.
    [Kut ler mereka leh wat.]

    buang semua ego masing2.
    [Guru aku ego tinggi. Tok Ak ku xtau. En Marwi biase jer.]

    bila lagi guru2 cekak nak join program2 anjuran beladiri lain.
    [Aku xtau.]

    contohnya persatuan guru2 beladiri malaysia(MAGMA)
    [Mcm jenis proton aje.]

    baru2 ni CM ada anjurkan seminar pahlawan melayu melaka di melaka selama dua hari.ada seminar senjata melayu spt kerambit,sundang dan lain2.ada jugak demo dari silat melayu dan lain2...satu usaha yg baik.

    August 12, 2009 8:00 PM
    [Ya nampak baik di luar. Di dalam, ntah ler.]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  40. en gugat ni x serius la...main2 jugak...jawapan tuan mengenai isu penggabungan silat cekak x bernas langsung.

    bila pulak nak kaitkan SC dgn politik,itu sekadar contoh...contoh sesebuah organisasi atau pertubuhan dpt bersatu demi mengejar cita2 perjuangan...

    berkenaan dgn MAGMA...sah tuan xde idea langsung ttg MAGMA...bole pulak disamakan dgn proton...

    aku setuju...guru hang dgn guru aku mmg ego tinggi...guru aku dulu pak ak...tetap maintain sampai skrg...lepas tu guru radzi agak cool...tapi lama kelamaan terselah egonya...guru aku skrg guru marwi...tetap cool spt dulu.

    ReplyDelete
  41. Syukran

    Pandangan aku dlm [ ]

    Anonymous said...
    en gugat ni x serius la...main2 jugak...jawapan tuan mengenai isu penggabungan silat cekak x bernas langsung.
    [Bukan xserius tp aku tak de jawapannye. Pemimpin-pemimpin kene buat keputusan ni.]

    bila pulak nak kaitkan SC dgn politik,itu sekadar contoh...contoh sesebuah organisasi atau pertubuhan dpt bersatu demi mengejar cita2 perjuangan...
    [Kamu citer ttg bersatu dan perjuangan. Persoalan aku ttg perjuangan Al-Marhum Ustaz Hanafi yg sebenarpun xramai yg bincang? Pastu nak bersatu ape lak? Klu bersatu atas prinsip ugama kira ok gak. Ugama kite kate xboleh ade ilmu sesat. Ugama kite kate xleh buat jenayah seperti cabul. So?]

    berkenaan dgn MAGMA...sah tuan xde idea langsung ttg MAGMA...bole pulak disamakan dgn proton...
    [Aku gurau aje. Mana mungkin boleh bersatu. Cuba lihat persatuan-persatuan silat masing-masing, tak bersatu. Cuba lihat PESAKA, pun tak leh bersatu. So ape ler diharap dengan magma tu. Klu proton magma, boleh ler pandu, ye x?]

    aku setuju...guru hang dgn guru aku mmg ego tinggi...guru aku dulu pak ak...tetap maintain sampai skrg...lepas tu guru radzi agak cool...tapi lama kelamaan terselah egonya...guru aku skrg guru marwi...tetap cool spt dulu.

    August 17, 2009 1:25 AM
    [Hai... kamu ni sape ek?]

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete
  42. Menggabungkan CM,CH & CPH... Nampak menarik.. Tapi tuan pasti ker matlamat, pembawakan dan pemahaman mereka sama seperti yang diperjuangkan di zaman Ustaz Hanafi dulu...

    ReplyDelete
  43. Syukran

    Komen aku dlm [ ]

    Anonymous said...
    Menggabungkan CM,CH & CPH... Nampak menarik.. Tapi tuan pasti ker matlamat, pembawakan dan pemahaman mereka sama seperti yang diperjuangkan di zaman Ustaz Hanafi dulu...

    August 17, 2009 9:57 PM
    [Aku pasti CM telah lari dpd landasan sebenar. Mane ade Al-Marhum Ustaz Hanafi ajar tukar-tukar roh ni. Begitu juga ngan guru aku, sejak bile lak SCH ini milik keluarga Al-Marhum Ustaz Hanafi? Al-Marhum sendiri xbuat gitu. Jd atas landasan ape nak bersatu?

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete