Sunday, May 31, 2009

Mesyuarat Susulan Terbantut

15. Mengapa MMK tidak mengadakan mesyuarat dengan wakil-wakil cawangan selepas satu mesyuarat khas di Hotel Flamingo pada tahun 2006?

Mengikut kata penyelia kelas Aku, MMK 2006-2009 telah mengadakan satu mesyuarat khas mengenai kes salahlaku guru Aku beberapa minggu selepas peristiwa cabul itu berlaku. Telah diberitahu tentang aduan seorang ahli terhadap guru Aku. Dikatakan macam-macam perkara telah ditimbulkan dalam surat itu. Penerangan dalam mesyuarat itu telah diberikan oleh exco kanan MMK khususnya tentang siasatan dalaman yang akan dilakukan. Semuanya telah diterangkan. Pada bila-bila masa cawangan-cawangan yang inginkan penerangan selanjutnya, mereka boleh merujuk kepada SUA.

Dikatakan mesyuarat susulan akan dipanggil dalam tempoh dua bulan. Diminta semua pihak tidak melakukan apa-apa tindakan didalam tempoh tersebut. Juga diminta jangan memberitahu ahli-ahli dibawah kerana ia kes berat dan memalukan persatuan.

Apa yang berlaku adalah maklumat telah bocor. Guru Aku telah membocorkannya. Di kelas-kelas dan kepada YDP/MMN dan tenaga pengajar diberitahu tentang maklumat tersebut. Pelbagai cerita dan versi telah ditimbulkan.

Inilah strategi yang digunakan oleh guru Aku. Strategi 2 dalam 1. Strategi yang menafikan perbuatan cabul itu dan tohmahan yang menyatakan para pendukung SCH ingin menjatuhkan beliau sebagai presiden dan guru utama. Roadshow telah dilakukan macam sure heboh.

Akibatnya tugas jawatankuasa siasatan diganggu. Tugas jawatankuasa penghakiman juga diganggu.

Siapa yang ganggu? Mereka-mereka di luar jawatankuasa siasatan dan jawatankuasa penghakiman.

Aku dapat bayangkan betapa kalutnya keadaan ini.

Aku tabik spring kepada jawatankuasa siasatan dan jawatankuasa penghakiman kerana mereka berani buat keputusan.

Kepada siapa yang mempertikaikan credilibity mereka, Aku rasa mereka harus cermin diri mereka dulu.

Ada seorang member tanya Aku, apa hak MMK 2006-2009 untuk jalankan siasatan dan penghakiman guru Aku. Kan dia presiden dan guru utama?

Geleng kepala aku. Itu sebab Aku nyatakan ramai ahli yang tidak tahu cara-cara berpersatuan.

Kalau Aku dalam MMK, Aku lapor saja kepada pihak polis. Kan elok? Polis lagi wibawa. Mahkamah lagi wibawa.

Namun yang berlaku tetap berlaku. Itulah takdirnya.

Kesimpulannya, MMK 2006-2009 tidak dapat menunaikan janjinya kerana keadaan telah jadi kelam kabut dan bercelaru dan diluar kawalan. Puak keluarga telah mengganggu keseluruhan proses ini khususnya guru Aku.

*sama-sama berpesan dengan kebenaran.

2 comments:

  1. As-siddiq artinya membenarkan. Membenarkan malah lebih daripada itu. Mencari setelah memiliki yakin artinya was-was malah meragukan.

    ReplyDelete
  2. Syukran

    Satu komentar yang amat baik untuk diamalkan. Mohon ditegur mana yang terlanjur.

    *sama-sama berpesan dengan kebenaran.

    ReplyDelete